Hurûf-u Mukattaa - 18 Kök–harf–resim yöntemi



 Aynı kök–harf–resim yöntemini koruyarak Kıssa – Sünnet – Zikir kavramlarını Kur’an merkezli biçimde analiz edelim.

1. KISSA (قِصَّة / قَصَص)

Kök: ق ص ص (q–ṣ–ṣ) — iz sürmek, bir şeyi adım adım takip etmek, kesintisiz çizgi halinde aktarmak

Kur’an’daki temel anlam

Kıssa =
Gerçek bir olayın izini takip ederek aktarma.
“Masal” değil, “iz sürme, gerçeğin ardına işlenen aktarım”.

"نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ" (12:3)
→ “Biz sana en güzel kıssayı izini sürerek anlatıyoruz.”


Harf-resimleri

1) ق (Qâf) — Derin kaynak, kök, başlangıç noktası

  • Gizli kaynak

  • Derinlik

  • Kökten gelen güç

2) ص (Sâd) — Yüzeye açılan çizgi, kuşatma, sahne

  • Yüzeyi çerçevelemek

  • Süreklilik

  • Açık sahne

3) ص (Sâd tekrar) — İz sürmede devamlılık

  • Tekrar eden çizgi

  • Katmanlı ilerleme


Harflerin çizdiği resim

Q → Ṣ → Ṣ
= Derin bir kökten (q) alınan olayın, yüzeye adım adım (ṣ) ve iz takip edilerek (ṣ) aktarılması.

Sonuç:
Kıssa, olayın “gerçek izini takip ederek” yeniden kurulmasıdır.


2. SÜNNET (سُنَّة)

Kök: س ن ن (s–n–n) — yol açmak, iz bırakmak, süreklilik, kanun hâline getirmek

Kur’an’daki ana kullanım:
Sünnetullah = Allah’ın değişmeyen işleyişi.

"وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا" (33:62)


Harf-resimleri

1) س (Sîn) — Yol, çizgi, akış

  • Uzayan çizgi

  • Süreklilik

  • Hareket yönü

2) ن (Nûn) — çekirdek, öz, tohum, belirleyici nokta

  • İlke

  • Çekirdek kararlılık

  • İçsel sabite

3) ن (Nûn tekrar) — Kararın sabitlenmesi

  • Kanunlaşma

  • Değişmezlik


Harflerin çizdiği resim

S → N → N
= Sürekli akan bir çizginin (s), öz bir ilkeye (n) oturarak, tekrar eden bir sabitliğe (n) dönüşmesi.

Sonuç:
Sünnet = Kanunlaşmış yol.
→ Allah’ın işleyişinin sabit ilkeleri.


3. ZİKİR (ذِكْرٌ)

Kök: ذ ك ر (dh–k–r) — hatırlamak, anmak, bilinçte canlı tutmak, uyarı

Kur’an’daki kullanım çeşitleri

  • Kur’an’ın isimlerinden biri:
    "إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ" (38:87)

  • Namaz içindeki anma

  • Kalbin Allah bilincinde kalması


Harf-resimleri

1) ذ (Zâl / Dhāl) — ince temas, uyarı, hafif dokunuş

  • Fark ettiren işaret

  • Bilincin uyanması

  • “Zihne dokunan titreşim”

2) ك (Kâf) — güç, çerçeve, zihinsel alan

  • Düşünce alanını tutma

  • Bilinci çerçeveleme

3) ر (Râ) — akış, yön değiştirme, dönüş

  • Bilincin harekete geçmesi

  • İç yöneliş

  • Süreklilik


Harflerin çizdiği resim

Dh → K → R
= Bilince ince bir dokunuşla başlayan (dh), zihni çerçeveleyen (k), sonra onu yönlendiren ve akıtan (r) bir bilinç akışı.

Sonuç:
Zikir = Bilincin Allah’a doğru sürekli yönelmesi; hatırlamanın akış hâline gelmesi.


ÜÇ KAVRAMIN BÜTÜNSEL İLİŞKİSİ

1. Kıssa → Hakikatin izi

Olayın hakikat bağlamını kurar.
(Geçmişte gerçekleşenin izi.)

2. Sünnet → İlkenin sürekliliği

İzlenen bu olayların arkasındaki ilahî yasayı gösterir.
(İşleyişin değişmez düzeni.)

3. Zikir → Bilincin aktif tutuluşu

Bu yasayı ve kıssadan gelen ilkeyi bilinçte canlı tutar.
(Sürekli hatırlama ve yöneliş.)


Kavramsal zincir

Kıssa → Olayın izini açar
Sünnet → O olayın ardındaki yasayı gösterir
Zikir → O yasayı bilince yerleştirir

Bu üçlü, Kur’an’ın eğitim metodunun temel omurgasıdır.


UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

Yorumlar

Öne çıkan Makaleler

Kurana göre Sevgi ile Aşk ❤

YASAK MEYVE ? 🍎

Habibullah demek ŞİRKTİR 📣