Kuranda "Azer" Meselesi
AZER MES’ELESİ: En‘âm 74 Bağlamında Kelime Analizi, Noktasız Yazım Olasılıkları ve Hurûf-u Mukatta Perspektifi
1. Giriş: En‘âm 74 ve Bağlam
Ayet şöyledir:
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ
“İbrahim, babası Azer’e demişti: ‘Sen putları ilahlar mı ediniyorsun? Doğrusu ben seni ve kavmini apaçık bir sapıklık içinde görüyorum.’”
Ayet, üç ana tartışmayı beraberinde getirir:
-
Azer kimdir?
-
Kelime isim midir, sıfat mıdır, unvan mıdır?
-
Noktasız mushaf bağlamında kelime başka okunuşlara izin verir mi?
2. Azer Kelimesinin Dilbilgisel Yapısı ve Okunuşu
2.1. Yazım
Kelime, mushaf hattında şöyle yazılır:
آزَرَ
Harfleri:
-
أ (hemze/A)
-
ا (uzatma)
-
ز (z)
-
ر (r)
Bu yazım bir özel isim gösterir ve klasik kıraatlerde tümü “Āzar” şeklinde okunmuştur.
2.2. Arapçada kök meselesi
Arapçada أ-ز-ر (ʾ-z-r) kökü vardır ve anlamları şunlardır:
-
özgüven, destek, güç (يؤازر: desteklemek)
-
güçlü yapmak (أزَرَ)
Ancak “آزَرَ” bu kökten çekimlenmiş bir fiil formu değildir; yabancı isim gibi durur.
Bu nedenle müfessirler kelimeyi genellikle Arapça olmayan özel isim olarak sınıflandırır.
3. Noktasız Yazım (Rasm) İhtimalleri
Kur’an’ın ilk yazımı noktası ve harekesi olmayan rasm idi. “آزر” kelimesi de noktasız yazıldığında şöyle görünür:
𐤀𐤀 𐤃 𐤓(A A D R)
Yani zâ'nın noktası kalktığında د / ر / ز / ذ / ظ gibi harflerle karışabilir.
Bu durumda “آزر” kelimesi şu alternatiflere açılır:
| Noktasız Hâli | Olası Harf | Okunuş | Anlam Notu |
|---|---|---|---|
| آر | alif–râ | Ār | "yanılma, şaşma" anlamıyla ilişkilendirilebilecek kavramsal kök |
| آدر | dâl | Ādar | Farsça “ateş”, “Azer” ile bağlantılı |
| آذر | zâl | Āzer | klasik okunuş |
| آظَر | zâ/tı/zel | āẓar | “destekleyen” anlam sesi |
Burada “Ār” (آر) okunuşu özellikle dikkat çekicidir; çünkü:
3.1. Ar/Err kökü ile “yanılma” ilişkisi
Arapçada:
-
أوار: çalkantı, karışıklık
-
عَرّ: kusur, hata
-
وَرَى/أرى ile anlam akrabalığı
Bu okunuş, ayetin bağlamı olan “إني أراك في ضلال” (“seni apaçık sapıklık içinde görüyorum”) ifadesiyle tam uyum sağlar.
4. Hurûf-u Mukattaa ve Harf–Resim Açısından Azer
Hurûf-u Mukattaa yaklaşımı, harflerin tarihsel-kavramsal semboller taşıdığını kabul eder. Buna göre A-Z-R dizilimi şu sembolik resmi çizer:
4.1. Harf–Resim Analizi
1. ا (Elif/Alef):
-
Dikey çizgi
-
Teklik, otorite, yöneliş, başlangıç, dik duruş
2. ز (Zâ):
-
Yukarıdan kesen nokta
-
Yoldan sapma, kırılma, zikzak, bozulma çizgisi(Zâ harfi Arap yazısında “çizgisi bozulan” hattın sembolü olarak kabul edilir.)
3. ر (Râ):
-
Kıvrılan ve geri dönen çizgi
-
Gidiş-geliş, tekrar, yön değiştirme, dönme hareketi
4. Sembolik Okuma
Harflerin resmini birleştirdiğimizde:
(ا) Başlangıç / dik doğruluk→(ز) doğruluğu kıran sapma / yön bozma→(ر) sapmanın sürekliliği, döngüsel hataya dönüş
Yani A-Z-R dizilimi harf-resim düzeyinde şu anlama işaret eder:
“Doğruluğu (ا) bozan sapma (ز) ve tekrar eden yanlış yöneliş (ر).”
Bu, ayetteki “ضلال مبين” (apaçık sapıklık) temasını birebir karşılar.
5. Kelimenin Sembolik-Teolojik Yorum Değeri
Bu açıdan bakıldığında “Azer” kelimesi:
-
Hem özel isim olabilir,
-
Hem de sembolik bir anlam katmanı taşır:
Sapma üreten, yön kaymasına sebep olan, dini geleneği yanlış yönlendiren otorite figürü.
Bu, İbrahim’in tevhid mücadelesi bağlamında önemlidir:
-
İbrahim’in karşısında sıradan bir baba değil,
-
putperest geleneğin otorite kaynağı bulunur.
-
Bu figürün adı da hem tarihsel, hem sembolik okunmaya müsaittir.
6. Tevrat–Kur’an Bağlamı ve İsim Farkı
Tevrat: Terah (Teraḥ)
Kur’an: Azer
Bu fark:
-
Çelişki değil, iki farklı ad/unvan olabilir.
-
İki kültürde tek kişinin birden fazla adı yaygındır.
-
Azer’in lakap/unvan olması mümkündür.
-
Ateşperest çevrelerde Âzar / Âder “ateş adamı” demektir.
-
-
Kur’an’ın sembolik bir yönü vurgulaması muhtemeldir:
-
İbrahim’in babası, hem biyolojik bir kişi
-
hem de “sapmayı sürdüren otorite” sembolüdür.
-
7. Sentez: Azer Kelimesinin Çok Katmanlı Anlamı
Bütün bu analizler bir araya getirildiğinde “Azer” kelimesi şu anlam katmanlarına açılır:
(1) Tarihsel:
-
Hz. İbrahim’in babasının veya yakın aile büyüğünün adı
(2) Etimolojik:
-
Farsça “Âzar/Âdar”: ateş
-
Arami–Akkadî etkiler
-
Arapçada ʾ-z-r köküyle “güç/yardım” ilişkisi
(3) Noktasız Yazım İhtimali:
-
Ār okunuşu → “yanılgı, şaşırtma” semantiği
(4) Harf–Resim (Hurûf-u Mukattaa) Okuması:
-
ا : doğru çizgi
-
ز : kırılma/sapma
-
ر : döngüsel hata→ “Doğru çizginin bozulması ve sapmanın sürmesi”
(5) Teolojik:
-
İbrahim’in karşısındaki otorite:
-
Put geleneğini sürdüren
-
Toplumu saptıran
-
Geleneğin babası/kurucusu
-
8. Sonuç
En‘âm 6/74’teki “Azer” kelimesi, hem tarihsel, hem dilbilimsel, hem de sembolik yönleri olan zengin bir yapıdır.
Azer yalnızca bir isim değildir; aynı zamanda:
-
Sapkın geleneğin babasını,
-
Yanlış yönelişin otoritesini,
-
Doğruluğu bozan çizgiyi
temsil eden çok katmanlı bir kavram gibi görünmektedir.
Hurûf-u Mukattaa analizi de kelimenin içindeki harf sırasının “doğruluğun bozulması” temasını desteklediğini göstermektedir.
Sonuç olarak “Azer”, Kur’an’ın çok katmanlı anlatım geleneğinde hem bir şahsı, hem bir düşünce biçimini, hem de bir sembolik yönelişi temsil eden anahtar bir kavramdır.
UYARI / HATIRLATMA

Yorumlar
Yorum Gönder