Meleklerin İsimlendirilmesi ve Kur’anî Anlamı

Meleklerin İsimlendirilmesi ve Kur’anî Anlamı

Melek isimleri (Cebrâil, Azrâil, Mikâil, İsrâfil vb.) aslında Allah’ın iş ve oluşta (şe’n/emr) tecelli eden melekeleridir. Bunlar Allah’tan bağımsız varlıklar değil; O’nun tarihte, tabiatta, hayatta ve insanda ortaya çıkan güç ve kudretinin çeşitli yönlerini temsil eden sembollerdir. Ancak zamanla insanlar bu güçleri ve işleyişleri kişileştirerek bağımsız varlıklar gibi algılamışlardır.


1. İbranice Kökenler

Melek isimlerinin çoğu İbranice kökenlidir ve “-îl” eki Tanrı’yı ifade eder:

  • Cebrâ-îl: Tanrı’nın gücü

  • Azrâ-îl: Tanrı’nın durduruşu / engelleyici kudreti

  • Mîkâ-îl: Tanrı’nın övülüşü, tesbihi

  • İsrâf-îl: Tanrı’nın soluğu, nefesi

  • Sâmû-îl: Tanrı’nın işitişi / Tanrı’yı duyan

  • İsrâ-îl: Tanrı ile yürüyen / Tanrı’nın yürüyüşü

  • Rafâ-îl: Tanrı’nın yüceliği / Tanrı’ya yükselen

Yahudi kültüründe yaygın olan bu yapı, Kur’an’ın indiği dönemde de biliniyordu. Kur’an bu isimleri Allah’ın tekliğini vurgulayan bir bağlama yerleştirerek onları bağımsız “tanrısal aracılar” olmaktan çıkarıp “ilâhî melekeler” kavramıyla yeniden yorumladı.


2. Allah’ın Melekeleri Olarak Melekler

Kur’an perspektifinde:

  • Cebrâil → Allah’ın konuşma ve vahyetme kudreti

  • Mikâil → tabiat döngülerini ve mevsimleri yöneten kudret

  • Azrâil → ölümü gerçekleştiren kudret

  • İsrâfil → hayatı ve yeniden dirilişi başlatan kudret

Bunların tamamı Allah’ın iş ve oluşunun farklı görünümleridir. Kur’an, bu güçleri Esmâü’l-Hüsnâ ile merkezileştirerek bütün kudretlerin tek Allah’a ait olduğunu ilan eder. Böylece melek, bağımsız varlık olmaktan çıkıp ilâhî işleyişin sembolik ifadesine dönüşür.


3. Kur’an’ın Dönüştürücü Yaklaşımı

İlk muhataplar Allah’a inanıyor fakat O’nun “Samed” (bölünmez, başkasına muhtaç olmayan) olduğunu kabul etmiyorlardı. “Gökteki tanrı” anlayışı, yetkilerini alt tanrılarla paylaşan bir tasavvura dayanıyordu. Kur’an bu anlayışı reddetti ve bütün güçlerin yalnızca Allah’a ait olduğunu vurguladı.

Bu yüzden iman tanımı şu şekilde genişletildi:

“Kim Allah’a, melekelerine (işleyişlerine), peygamberlerine (elçilerine), kitaplarına (hitaplarına) ve ahiret gününe (hesap vereceği geleceğe) iman ederse, kopmaz bir kulpa yapışmıştır.”


4. Meleklerle Konuşma: Teşhis ve İntak

Kur’an’daki “Allah’ın meleklerle konuşması” anlatımı, metafiziği kavratmak için kullanılan teşhis (kişileştirme) ve intak (konuşturma) sanatlarıdır.

  • Yunus Emre’nin “Sordum sarı çiçeğe” ilahisinde çiçeği konuşturması,

  • Yusuf Has Hâcip’in Kutadgu Bilig’de adalet, mutluluk, akıl ve akıbeti şahıslaştırarak diyaloğa sokması

nasıl bir edebî yöntemse, Kur’an da tabiatı, insanın iç dünyasını ve olayları kişileştirerek konuşturur.

Dolayısıyla Allah’ın meleklerle, iblisle, dağlarla, yerle, vicdanla veya derilerle “konuşması”; bağımsız varlıklarla değil, tabiatın ve insanın içsel-dışsal dinamiklerinin sembolik temsilleriyle ilgilidir.


5. Şeytan: Kötülüğün Kişileştirilmesi

Melekler hayrı temsil ederken, şeytan kötülüğün kişileştirilmiş biçimidir. Kur’an’da şeytan, insandaki öfke, ihtiras, şehvet ve haset gibi “ateşten” dürtülerin sembolik ifadesidir. Hz. Peygamber’in, “Şeytan, insanın içinde kanın dolaştığı gibi dolaşır” sözü de bu içsel boyutu vurgular.


6. Melek, Melekut ve Mülk İlişkisi

Kavramların kök bağı:

  • Mülk: güç, egemenlik

  • Melik: güç sahibi özne

  • Meleke: gücün fiile dönüşmesi

  • Melek: bu fiilin tezahürü

  • Melekut: bu güçlerin tecelli ettiği alan

Dolayısıyla Allah, “el-Melik” olarak melekelerini kullanır, bunların sonucu olarak “melek”ler (tezahürler) ortaya çıkar. Bu işleyişin sahası “melekut”tur ve hepsinin mutlak sahibi yalnızca Allah’tır.


Sonuç

Kur’an’daki melek kavramı, bağımsız varlıklar fikrine değil, Allah’ın işleyişinin ve kudretinin farklı tezahürlerine dayanır. Melekler ve şeytanlar, evrenin ve insanın içsel-dışsal dinamiklerini kişileştirerek somutlaştıran sembollerdir.

Böylece Kur’an, Allah ile insan arasındaki ilişkiyi canlı ve dinamik bir bağlamda sunar: Allah hayatın, tarihin, tabiatın ve insanın içindedir; güçleri, isimleri ve melekeleriyle sürekli tecelli etmektedir.

Yorumlar

Öne çıkan Makaleler

Kurana göre Sevgi ile Aşk ❤

YASAK MEYVE ? 🍎

Habibullah demek ŞİRKTİR 📣