Ölüm: Bitiş mi, Açılış mı?




Ölüm: Bitiş mi, Açılış mı?


Kur’an ve Ruhun Yolculuğu


1. Giriş

İnsan, “ben” dediğinde çoğu zaman bedenini kasteder: göz, kulak, dil… Oysa bu organların hiçbiri hakiki “sen” değildir. Kur’an’a göre asıl varlık, bedene canlılık ve bilinç veren ruhtur. Ruh “emir” boyutundan geldiği için, insanın hakikati emirle bağlıdır. Ölüm de bu bağın çözülüşü olarak görülür. Ancak mesele, sadece biyolojik bir sona eriş değildir; ölüm, yeni bir başlangıcın kapısıdır.

---

2. Uykuda Ölümün Provası


Kur’an, ölümü en iyi uyku metaforuyla anlatır:

 “Allah, ölenin canını ölüm anında alır; ölmeyenin de canını uykusunda. Ölümüne hükmettiğini tutar, diğerini belirlenmiş bir süreye kadar salıverir.” (Zümer 39:42)


Her gece uykuya dalış, küçük bir ölüm tecrübesidir. Ruh bedenden çekilir; geri dönmezse ölüm tamamlanır, dönerse sabaha uyanırız. Böylece ölüm, aslında her gün deneyimlediğimiz bir hakikatin kalıcı hale gelmesidir.

---

3. Ruh ve İlahi Emir


Kur’an şöyle buyurur:

“Sana ruhtan sorarlar. De ki: Ruh Rabbimin emrindendir. Size ilimden ancak az verilmiştir.” (İsrâ 17:85)


Ruh, insanın canlılık ve bilinç boyutudur; mahiyeti bilinmez bir sırdır. Ama kesin olan şudur: Ruh, emirle gelir, emirle alınır ve emirle başka bir boyuta taşınır. Bedensiz ruh düşünülemez, ruhsuz beden ise sadece bir cesettir.

---

4. Ölüm: Teveffî – Eksiksiz Teslim Alınış


Kur’an, ölümü “teveffî” kelimesiyle ifade eder. Bu kelime “tam almak, eksiksiz teslim almak” demektir. Yani ölüm, yokluk değil; emaneti sahibine iade etmektir.

“O’dur ki sizi geceleyin öldürür (teveffî eder) ve gündüz işlediklerinizi bilir.” (En‘âm 6:60)


Ölüm, üç yönüyle anlaşılır:

Bedenin işlevini yitirmesi,

Ruhun yeni bir safhaya geçmesi,

İlahi emre teslimiyetin tamamlanması.

---

5. Ölüm Melekleri: İlahi Elçiler


Ölüm anında insanın ruhunu alan varlıklar Kur’an’da “melekler” olarak anlatılır:

 “De ki: Sizin canınızı görevli ölüm meleği alacak, sonra Rabbinize döndürüleceksiniz.” (Secde 32:11)

“Kendilerine zulmedenlerin canlarını melekler alırken: ‘Ne işteydiniz?’ derler...” (Nisâ 4:97)

“Melekler, iyilerin canlarını alırken: ‘Selam size! Yapmakta olduğunuz işlere karşılık girin cennete!’ derler.” (Nahl 16:32)


Melekler sadece ruhu alan güçler değil, aynı zamanda ilahi elçilerdir. Onlar ölüm anında insana Rabbin hükmünü bildirir; kimine selam ve müjde getirir, kimine hesap sorar. Ölüm, aynı anda hem bir tebliğ hem de bir yargı anıdır.

---

6. Açılış Olarak Ölüm


Kur’an’a göre dünya hayatı geçicidir, asıl hayat ahirettedir:

“Ahiret yurdu, asıl hayat işte odur. Keşke bilselerdi!” (Ankebût 29:64)


Beden toprağa döner, ruh ise melekler aracılığıyla Rabbin huzuruna yöneltilir. Ölüm, yokluk değil; yeni bir bilinç ve varlık boyutunun açılışıdır.


---

7. Ölümün İki Yüzü


Kur’an, ölümün herkes için aynı olmadığını vurgular:

İyiler için melekler birer rahmet elçisidir: “Selam size!” (Nahl 16:32).

Zalimler için melekler sorgulayıcı elçilerdir: “Ne işteydiniz?” (Nisâ 4:97).


Dolayısıyla ölüm anı, kişinin dünyadaki yaşamına göre ya bir müjde ya da bir uyarıdır.

---

8. Sonuç


Ölüm, korkulan bir yok oluş değil; ruhun emirle başlayan yolculuğunun yeni bir safhasıdır. İnsan aslında ölmez, sadece elbiselerini çıkarır:

Beden toprağa döner,

Ruh, ilahi elçiler aracılığıyla geldiği yere götürülür.


Ölüm, bir bitiş değil; müjde ya da uyarı getiren elçilerin eliyle açılan yeni bir kapıdır.


---

✨ Böylece, ölüm bir kapanış değil, hakikate açılan ilk başlangıçtır.


Yorumlar

Öne çıkan Makaleler

Kurana göre Sevgi ile Aşk ❤

YASAK MEYVE ? 🍎

Habibullah demek ŞİRKTİR 📣