Kuran’da Vahiy: Arıya, İnsana, Kalbe Yönelik İlham
Kur’an’da Vahiy: Arıya, İnsana, Kalbe Yönelik İlham
1. Vahiy Kavramının Anlamı
“Vahiy” sözcüğü, Arapçada gizlice ve süratle yönlendirmek, işaret etmek, ilham vermek anlamına gelir. Kur’an’da bu kavram yalnızca peygamberlere gelen mesaj için kullanılmaz. Arıya, annelere, hatta kalplere doğrudan verilen yönlendirmeler için de aynı kelime geçer. Bu bize gösteriyor ki vahiy, insanla Allah arasındaki iletişim biçimlerinin ortak adıdır.
Kur’an’da meleklerin yeryüzüne “mesaj taşıyıcı” olarak inip insanlarla fiziksel temas kurduğuna dair bir bilgi yoktur. Aksine, vahyin çoğunlukla içsel bir yönlendirme, bir ilham ve kalpte doğan bir bilinç olduğu görülür.
2. Musa’nın Annesine Vahiy
Kur’an, Musa’nın doğumunda annesine şu şekilde vahyedildiğini anlatır:
“Musa’nın annesine, ‘Onu emzir; başına bir şey gelmesinden korktuğunda onu suya bırak, korkma, üzülme; Biz onu sana geri verecek ve onu elçilerden yapacağız’ diye vahyettik.” (Kasas 28:7)
Burada açıkça görüldüğü gibi Musa’nın annesi bir peygamber değildi. Ona vahyedilen şey, kalbine doğan bir yönlendirme idi. Bu, ilham yoluyla verilen bir güvence ve yol göstermedir.
3. Arıya Vahiy
Kur’an, arıya da vahyedildiğini bildirir:
“Rabbin bal arısına vahyetti: ‘Dağlardan, ağaçlardan ve insanların kurdukları kovanlardan kendine evler edin. Sonra her türlü üründen ye, Rabbinin sana kolaylaştırdığı yollarda yürü.’” (Nahl 16:68-69)
Buradaki vahiy, arının içgüdüsel olarak yönlendirilmesidir. Yani doğrudan yaratılış programına yerleştirilen ilahi ilhamtır. Arının bal yapma, yön bulma, kovan kurma gibi olağanüstü davranışları bu vahyin sonucudur.
4. Kalbe İlham
Kur’an’da vahiy sadece dışarıdan gelen bir söz değil, kalpte doğan bir bilinçtir. Mesela:
-
Kötülük ve iyilik ilhamı:
“Nefse ve onu düzenleyene andolsun ki, ona fücurunu da takvasını da ilham etti.” (Şems 91:7-8)
-
Havarilere ilham:
“Hani ben havarilere vahyetmiştim: Bana ve elçime iman edin...” (Mâide 5:111)
Bunlar da gösteriyor ki vahiy, insanın iç dünyasına doğrudan aktarılan bir bilgi ve yönlendirme olabilir.
5. Sonuç: Vahiy Bir İlham Biçimidir
Kur’an’ın bütününe bakıldığında vahiy, sadece Cebrâil’in gelip peygambere sözler iletmesi değildir. Vahyin farklı boyutları vardır:
-
Musa’nın annesine vahiy: Kalbine doğan güvence.
-
Arıya vahiy: İçgüdüsel yönlendirme.
-
İnsanın kalbine ilham: Doğru ve yanlışı sezme gücü.
-
Peygambere vahiy: Kitabın mesajı.
Bu örnekler gösteriyor ki vahiy, insanın içsel dünyasına ve tabiatın işleyişine işlenmiş ilahi bir yönlendirmedir. Dolayısıyla vahiy ile yeryüzüne fiziksel bir meleğin indiğini varsaymak Kur’an’ın anlattığı çerçeveye uygun değildir. Kur’an’da vahiy, çoğunlukla Allah’ın doğrudan yönlendirmesi olarak tanımlanır.
Yorumlar
Yorum Gönder