Bu Blogda Ara

4 Mayıs 2025 Pazar

DİN 7💥 Beyt'in İhyası

Kur’an bağlamında Hz. Muhammed’in Beyt’i (Kâbe’yi) yeniden arındırma sürecini, yani şirk düzeninden tevhid düzenine geçişi nasıl gerçekleştirdiğini adım adım inceleyelim.



---


1. Arındırma Süreci: Vahyin Göreviyle Başladı


Hz. Muhammed, ilk vahyi aldığı andan itibaren, şirk düzenine karşı fikrî ve toplumsal bir mücadele başlattı. Hedeflerden biri:


> “Beyt’in Rabbi adına uyar!”

(Alak 96:3)




Bu çağrı:


Doğrudan egemenlik merkezine (Beyt’in Rabbi) atıfla başlar.


Çünkü Beyt, şirketin, kabile rantının, dini istismarın merkezine dönüşmüştü.




---


2. Beyt’in Tevhid Merkezine Dönüşü İçin Planlı Bir Süreç Başladı


a. Bilgilendirme ve Bilinçlendirme (Mekkî Sureler):


Şirk tanımlandı.


Tevhid yeniden anlatıldı.


Beyt’in amacı tekrar hatırlatıldı.


Müşrik egemenliğe karşı fikrî zemin kuruldu.



> “İbrahim’in kıssasında size güzel bir örnek vardır…”

(Mümtehine 60:4)





---


b. Şirk Yapılarının Sarsılması (Ekonomik ve Sosyal Çatışma):


Kur’an, Beyt etrafındaki rant sistemini ifşa etti:


> “Kureyş’i emniyetli kılan bu Beyt’in Rabbi’ne kulluk etsinler.”

(Kureyş 106:3)




Bu surede:


Kureyş’in ticari çıkarlarına değil,


Allah’a kul olmaya çağrı yapılır.





---


c. Kıble’nin Değişmesi: Egemenlik Sembolünün Dönüşü


> “Yüzünü Mescid-i Haram’a çevir.”

(Bakara 2:144)




Bu ayet:


Sadece “namaz yönü” değil,


Tevhid merkezli bir siyasi/epistemik merkez ilanıdır.



> Artık Müslümanlar:


Yahudi otoritelerinden,


Mekkeli pagan geleneklerinden


Kopmuş ve kendi merkezine dönmüştür.






---


d. Fetih ve Arındırma: Hicretin 8. Yılı


> “Gerçek geldi, bâtıl yok olup gitti.”

(İsra 17:81)




Mekke’nin fethiyle:


Kâbe’ye girildi,


360 put yıkıldı, arındırıldı.


Egemenlik sadece Allah’a ait kılındı.



> “Allah’ın mescitlerini sadece Allah’a inanan ve salâtı ikame eden kimseler onarabilir.”

(Tevbe 9:18)




Bu, yeni bir egemenlik modelinin ilanıdır:

Artık Beyt, şirk düzeninin değil, tevhid toplumunun kalbidir.



---


3. Beyt’in İhyası: Adalet, Tevhit ve Sosyal Sorumluluk


Hz. Peygamber, Beyt’i sadece putlardan değil, toplumsal adaletsizlikten de arındırdı:


Zekât sistemi kuruldu.


Kölelik düzeni çözülmeye başlandı.


Hac, şirkten arındırılmış şekilde yeniden ihya edildi.


Kadın, yetim, yoksul, dışlananlar merkeze alındı.




---


4. Hac: Şirkten Arınmanın Kolektif Sahnesi Oldu


> “Bu yıldan sonra müşrikler hac yapamaz.”

(Tevbe 9:3–5)




Bu açık ilanla, Beyt’in:


Şirkten arındırıldığı,


Tevhid toplumuna açıldığı


Ve istismarın bittiği duyuruldu.





---


Sonuç: Beyt’in İhyası = Tevhid Toplumunun İhyası



---




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder