🔍ALLAH ve ”BİZ” ZAMİRİ
Yüce Rabbimiz
birçok ayette kendisiyle ilgili olarak “ إناİnna, نحنNahnü/Biz” zamirini
kullanmaktadır.
“Biz, Bizi, Bize,
Bizim, Bizden” gibi ifadelerin Allah için kullanıldığı her ayette, Allah’ın
sıfatlarının tecellisine yönelik vasıtalı tasarrufların ifade edildiği
görülmektedir. Bunu yüzlerce örnekle açıklamak mümkündür. Ancak burada herkesçe
bilinen birkaç örnek vermekle yetiniyoruz:
Şüphesiz Biz sana bol nimet verdik.(Kevser/1)
Biz, senin için, senin göğsünü açmadık mı?(İnşirah/1)
Şüphesiz Biz, değerli sayfalar içindeki Kur’ân’ı Kadr gecesinde indirdik.(Kadr/1)
Kur’an’da Allah
için kullanılan zamirlerin şu şablona uyduğu açıkça görülmektedir:
1- Allah’ın zatına
ve ülûhiyetine ait ifadelerde “اناEne, انّىİnni/Ben [Birinci Tekil Şahıs]
ifadesi kullanılmaktadır.
2- Yine Allah’ın
zatına ve ulûhiyetine ilişkin olmak üzere, bazı ayetlerde Rabbimiz “Sen, Seni,
Sana, Senin” gibi “İkinci Tekil Şahıs” zamirleriyle; diğer bazı ayetlerde ise
“O, O’nu, O’na, O’nun” gibi “Üçüncü Tekil Şahıs” zamirleriyle ifade
edilmektedir. İster ikinci tekil şahıs, isterse üçüncü tekil şahıs olsun, her
iki gurup zamir de “teklik” ifade eder. Allah’ın zatının ve uluhiyetinin söz
konusu edildiği hiçbir yerde “Siz” veya “Onlar” gibi çoğul ifadeler
kullanılmaz.
Fatiha’da da
“Yalnız Sana ibadet ederiz ve yalnız Senden yardım
isteriz” şekliyle ifade buyrulmuştur.
3- Azametinin, güç
ve kudretinin vurgulandığı ayetlerde ise Yüce Allah kendinden “Biz” diye
bahsetmektedir.
Bütün dillerde,
otorite sahipleri, kendi güç ve kudretlerini anlatırken “Biz” ifadesine
başvurmuş, fermanlarında veya söylevlerinde “Biz” ifadesini kullanmışlardır.
Bu, Kur’an inmeden de böyle idi, şimdi de böyle devam edip gitmektedir.
Kısaca, Rabbimizin “Biz” ifadesi, Kendisinin azamet ve kibriyasını [büyüklüğünü, ululuğunu] vurgulamak içindir. Rabbimizin “Biz” ifadelerini “Biz Azimüşşan” olarak ifade etmek isabetli bir anlayış olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder