📜FARKLI DİNİ OLUŞUM NEDENLERİ?
1. İNSANLARI FARKLI DİNİ OLUŞUMLARA İTEN SEBEPLER
1.1. Ortak Ahlaki Değerler
Tüm ilahi dinler ve birçok beşerî din, ortak bazı ahlaki ilkelere sahiptir:
-
Fakiri ve yetimi gözetmek.
-
Öldürmek, yaralamak ve hırsızlık yasaktır.
-
Yalan söylemek kötülenir.
-
Zina ve ahlaksızlık yasaklanır.
Bu evrensel ahlaki değerler, dinlerin temel mesajının özünde insanın fıtratına uygun olan doğruyu ve iyiyi barındırdığını gösterir.
Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.
Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.
Yazımıza devam edelim.
1.2. Kur’an Perspektifine Göre Farklı Dini Oluşumların Ortaya Çıkışı
Kur’an’a göre insanların farklı dini yollara yönelmesinin temel sebepleri şunlardır:
a) Bilginin ve Rehberliğin Tahrifi
İlahi mesajlar zamanla insanlar tarafından değiştirilmiş, tahrif edilmiştir.
“Onlardan sonra, Kitab'a varis olan bir nesil geldi ki, onlar bu geçici dünyanın aldatıcı şeylerini aldılar ve 'Bize bağışlanacak.' dediler..." (A'râf, 7/169)
b) Heva ve Hevesin Hakikatin Önüne Geçmesi
İnsanlar, kendi arzularını hakikatin üstüne koyarak farklı inanışlar geliştirmişlerdir.
“Eğer hak onların heva ve heveslerine uysaydı, gökler, yer ve içindekiler bozulurdu...” (Mü'minûn, 23/71)
c) Mezhep ve Gruplara Bölünme
Din, bölünerek mezheplere ve gruplara ayrılmıştır.
“Dinlerini parça parça edip grup grup olanlar var ya, senin onlarla hiçbir ilişkin yoktur.” (En'âm, 6/159)
d) Taklit ve Geleneklerin Etkisi
Atalar dini ve geleneksel inanışlar, hakikatin yerini almıştır.
“Dediler ki: 'Biz atalarımızı bir din üzerinde bulduk ve onların izinden gidiyoruz.' (Bakara, 2/170)
e) İman ve Amel Arasındaki Uyumun Bozulması
İnsanlar, iman ile ameli ayırarak, dini yalnızca şekil ve ritüellere indirmişlerdir.
“Kitap verilenlerden çoğu, hakikatin kendilerine apaçık gelmesinden sonra sırf aralarındaki kıskançlıktan ötürü, sizi imandan döndürmek isterler.” (Bakara, 2/109)
f) Bilinçli Sapma ve Yalan Uydurma
İlahi mesajı çarpıtarak kendi menfaatlerine uygun hale getirenler olmuştur.
“Yazıklar olsun o kimselere ki, kitabı elleriyle yazıp sonra 'Bu Allah katındandır.' derler...” (Bakara, 2/79)
g) Siyasi ve Sosyal Güç Kaygısı
Dini otorite ve liderlik, insanları bölmek için bir araç olarak kullanılmıştır.
“Onlardan bir grup, çıkar sağlamak ve halk üzerinde otorite kurmak için dini kullanır.” (Tevbe, 9/34)
2. PEYGAMBERLERİN HİKMETLİ DAVET YÖNTEMLERİ VE TOPLUMLARINI DÜZELTME STRATEJİLERİ
Kur’an’da peygamberlerin sapkınlık ve bozulmuş inançları düzeltme yöntemleri yalnızca doğrudan uyarı ve tehditlerle sınırlı değildir. Her peygamber, toplumunun yapısına ve sapmanın türüne göre hikmetli, etkili ve stratejik yöntemler kullanmıştır.
2.1. Hz. Nuh: Sabırlı Davet ve Empati ile Uyarma
-
Sürekli ve Sabırlı Davet:
“Rabbim! Kavmimi gece ve gündüz davet ettim...” (Nuh, 71/5-6)
-
Empati ve Yumuşak Üslup:
“Ey kavmim! Ben sizin için apaçık bir uyarıcıyım.” (Hud, 11/25)
-
Akıl ve Mantık Kullanma:
“Nuh dedi: ‘Görmüyor musunuz? Allah gökleri yedi kat olarak yaratmıştır.’” (Nuh, 71/15)
Sürekli ve Sabırlı Davet:
“Rabbim! Kavmimi gece ve gündüz davet ettim...” (Nuh, 71/5-6)
Empati ve Yumuşak Üslup:
“Ey kavmim! Ben sizin için apaçık bir uyarıcıyım.” (Hud, 11/25)
Akıl ve Mantık Kullanma:
“Nuh dedi: ‘Görmüyor musunuz? Allah gökleri yedi kat olarak yaratmıştır.’” (Nuh, 71/15)
2.2. Hz. İbrahim: Akıl, Mantık ve Sembolik Eylemler
-
Akıl ve Delillerle İkna:
“Bu benim Rabbim!” dediği yıldız, ay ve güneş örneğiyle geçici olanın ilah olamayacağını kavmine gösterdi. (En’am, 6/76-79)
-
Sembolizme Başvurarak Farkındalık Oluşturma:
“(Putları kırdıktan sonra) ‘Bunu büyükleri yapmış olmalı, ona sorun!’ dedi.” (Enbiya, 21/63)
-
Sabırlı ve Dirayetli Tavır:
“Siz ve atalarınızın taptığı şeyler benim düşmanımdır. Ancak âlemlerin Rabbi başka.” (Şuara, 26/75-77)
Akıl ve Delillerle İkna:
“Bu benim Rabbim!” dediği yıldız, ay ve güneş örneğiyle geçici olanın ilah olamayacağını kavmine gösterdi. (En’am, 6/76-79)
Sembolizme Başvurarak Farkındalık Oluşturma:
“(Putları kırdıktan sonra) ‘Bunu büyükleri yapmış olmalı, ona sorun!’ dedi.” (Enbiya, 21/63)
Sabırlı ve Dirayetli Tavır:
“Siz ve atalarınızın taptığı şeyler benim düşmanımdır. Ancak âlemlerin Rabbi başka.” (Şuara, 26/75-77)
2.3. Hz. Musa: Hakikati Korkusuzca Söyleme ve Mucize ile Destekleme
-
Cesaret ve Kararlılıkla Hakikati Bildirme:
“Ey Firavun! Ben âlemlerin Rabbi tarafından gönderilmiş bir elçiyim.” (A’raf, 7/104)
-
Adaleti ve Hakkı Savunma:
“Ölçü ve tartıda adil olun.” (A’raf, 7/85)
-
Mucizeler ile Delil Gösterme:
“Asasını yere attı ve o, apaçık bir yılan oldu.” (A’raf, 7/107)
Cesaret ve Kararlılıkla Hakikati Bildirme:
“Ey Firavun! Ben âlemlerin Rabbi tarafından gönderilmiş bir elçiyim.” (A’raf, 7/104)
Adaleti ve Hakkı Savunma:
“Ölçü ve tartıda adil olun.” (A’raf, 7/85)
Mucizeler ile Delil Gösterme:
“Asasını yere attı ve o, apaçık bir yılan oldu.” (A’raf, 7/107)
2.4. Hz. Şuayb: Sosyal Adalet ve Ticarette Dürüstlük
-
Ahlaki İlkeleri Merkezine Alan Davet:
“Ölçü ve tartıda adaleti gözetin, insanlara mallarını eksik vermeyin.” (A’raf, 7/85)
-
Kişisel Çıkar ve Menfaatlerin Ötesine Geçme:
“Ben sizin üzerinizde bir gözcü değilim.” (Hud, 11/86)
Ahlaki İlkeleri Merkezine Alan Davet:
“Ölçü ve tartıda adaleti gözetin, insanlara mallarını eksik vermeyin.” (A’raf, 7/85)
Kişisel Çıkar ve Menfaatlerin Ötesine Geçme:
“Ben sizin üzerinizde bir gözcü değilim.” (Hud, 11/86)
2.5. Hz. Lut: Ahlaki Yolsuzluğa Karşı İlkeli Duruş
-
Ahlaki Sapmayı Net Şekilde Eleştirme:
“Ey kavmim! Sizden önce âlemlerden hiç kimsenin yapmadığı çirkinliği mi yapıyorsunuz?” (A’raf, 7/80)
-
Fıtrata Uygun Ahlaki Yaşam Önerme:
“Kadınlarınızı bırakıp erkeklere mi gidiyorsunuz?” (A’raf, 7/81)
Ahlaki Sapmayı Net Şekilde Eleştirme:
“Ey kavmim! Sizden önce âlemlerden hiç kimsenin yapmadığı çirkinliği mi yapıyorsunuz?” (A’raf, 7/80)
Fıtrata Uygun Ahlaki Yaşam Önerme:
“Kadınlarınızı bırakıp erkeklere mi gidiyorsunuz?” (A’raf, 7/81)
2.6. Hz. İsa: Şekilcilikten Kurtulma ve Samimi İman
-
Dini Liderlerin Tahrifatına Karşı Hakikati Gösterme:
“Onlar, hahamlarını ve rahiplerini Allah’tan ayrı rabler edindiler...” (Tevbe, 9/31)
-
Merhamet ve Şefkat ile Davet:
“Düşmanlarınızı sevin, size zulmedenler için dua edin.”
Dini Liderlerin Tahrifatına Karşı Hakikati Gösterme:
“Onlar, hahamlarını ve rahiplerini Allah’tan ayrı rabler edindiler...” (Tevbe, 9/31)
Merhamet ve Şefkat ile Davet:
“Düşmanlarınızı sevin, size zulmedenler için dua edin.”
2.7. Hz. Muhammed: Kapsayıcı ve Evrensel Bir Davet
-
Tevhid ve Kardeşlik Mesajı:
“De ki: O Allah birdir.” (İhlas, 112/1)
-
Toplumsal Adalet ve Hakların Korunması:
“Güçlü olanın zayıfı ezdiği düzeni kaldırmak için geldim.” (Hadis)
-
Sabır ve Merhametle Davet:
“Şüphesiz sen, yüce bir ahlak üzeresin.” (Kalem, 68/4)
Tevhid ve Kardeşlik Mesajı:
“De ki: O Allah birdir.” (İhlas, 112/1)
Toplumsal Adalet ve Hakların Korunması:
“Güçlü olanın zayıfı ezdiği düzeni kaldırmak için geldim.” (Hadis)
Sabır ve Merhametle Davet:
“Şüphesiz sen, yüce bir ahlak üzeresin.” (Kalem, 68/4)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder