İnsan Eliyle oluşturulan Putlar ve Kitaplar
⚡️ Yaratılışın İki Eli ve Batılın İki Eli: Kur'an'da İlahi Kudretin Tezahürü ve Putperestliğin Çöküşü
Giriş
Kur'an-ı Kerim'in temel mesajı olan tevhid (Allah'ın birliği), Allah'ın evren üzerindeki mutlak egemenliğini, ilmini ve kudretini çeşitli eylemler ve sıfatlar üzerinden açıklar. Allah'ın yüce kudretini simgeleyen üç ana fiili (yaratma, yontma ve yazma) ile bu kudretin karşıtı olan Esnâm (putlar) kavramını incelemekte, bilginin ilahi kaynağı (Kitap) ile insan kaynaklı uydurmalar (Esnâm'a dayalı sözde bilgi, onların isimlendirilmesi ve Kur'an dışı metinlerin) arasındaki tezatı ortaya koyarak tevhidin sarsılmazlığı ele alınacaktır.
1. Yaratma Kavramı ve "İki El ile" Yaratılış
Yaratma eylemi, temel olarak "Haleqa" ({خَلَق}) fiiliyle ifade edilir ve Allah'ın mutlak kudretini yansıtır. "İki el ile yaratma" ifadesi (yedeyn {يَدَيَّ}), özel olarak Âdem’in yaratılışı için kullanılmış (Sâd, 38/75) olup, Allah'ın bu yaratılışı doğrudan ve en üstün kudretiyle gerçekleştirdiğini, Âdem'e özel bir ihtimam gösterildiğini vurgular. Bu, ilahi yaratıcılığın benzersizliğini ve Âdem'e verilen yüce makamı ortaya koyan sarsıcı bir ilahi beyandır.
2. Yontma ve Şekil Verme (Tasvir)
Yaratma eyleminin tamamlayıcı yönü, "Tasvir" ({تَصْوِير}) yani şekil ve suret verme fiilidir. Allah, el-Musavvir (Şekil Veren) olarak, insanı "en güzel surette" (Ahsen-i Takvîm) yaratmıştır (Tîn, 95/4). Tasvir, ilahi sanatın sonsuzluğunu ve yaratılışa somut bir form kazandırılmasını ifade eder. Bu mükemmel şekillendirme, hiçbir insan elinin veya putun taklit edemeyeceği ilahi bir kudretin eseridir.
3. Yazma Kavramı (Kitâbet ve Kalem)
Kur'an'da yazma fiili, "Ketebâ" ({كَتَب}) (yazdı) ve "Kalem" ({قَلَم}) kavramlarıyla, ilahi otoriteyi ve bilgiyi kaydetmeyi ifade eder. Bu, hem Levh-i Mahfûz'daki kader ve kayıt (Hadîd, 57/22), hem de ibadetler için yasa koyma ve farz kılma (Bakara, 2/183) anlamına gelir. Kalemin ve yazının üzerine yemin edilmesi (Kalem, 68/1), bilginin kayda geçirilmesinin ve muhafazasının ilahi değerini gösterir.
4. Esnâm (Putlar) ve Sözde Dini Bilgilerin İki Elle Oluşturulması
Esnâm ({أَصْنَام}), yani putlar, hem maddî bir acizliğin hem de asılsız inanç sistemlerinin simgesidir. Kur'an, bu zafiyeti, Esnâm'ın ve onlara dayalı bilgilerin insan eliyle (batılın iki eliyle) oluşturulmuş olmasıyla ilişkilendirir.
A. İki El ile Yaratma vs. Putların İki Elle Yontulması
Putlar, yaratılmış olan insanın iki elle yontularak (Tasvir edilerek) maddeden oluşturduğu nesnelerdir. Bu durum, putların maddî varlığının, ilahi kudretin eseri değil, sınırlı beşerî emeğin (iki elin) ürünü olduğunu gösterir.
B. Esnâm İçin İsimlendirme ve Bilgi Zafiyeti: Kur'an Dışı Anlatılar
Putperestlerin dini inançları, zanlara ve nefsin arzularına dayanır. Onların putlara verdiği isimler dâhil, tüm sözde dini bilgiler, ilahi bir delile dayanmadığı için batıldır ve ilahi olmayan insan eliyle (sözü, geleneği ve uydurmasıyla) oluşturulmuştur. Ayet bu durumu şöyle kesinleştirir:
"Bunlar (putlar), sizin ve babalarınızın (tanrı diye) isimlendirdiğiniz birtakım isimlerden başka bir şey değildir. Allah, onlar hakkında hiçbir delil indirmemiştir. Onlar sadece zanna ve nefislerinin arzusuna uyuyorlar..." (Necm, 53/23)
Bu ayet, Esnâm'ın acizliğini, sadece fiziksel formlarının değil, aynı zamanda onlara verilen isimlerin de tamamen insan ürünü (keyfî ve delilsiz) olmasından kaynaklandığını açıklar. Putlar, batılın iki eliyle şekillendirilmiş ve isimlendirilmiş birer hayalden ibarettir.
Bu bağlamda, sonradan yazılan Kur'an dışı uydurulan hikaye, bilgi ve hadis külliyatları, sahabe hayatları gibi metinler de, kaynağını Allah'ın münezzeh ve mutlak vahiyden almadıkları takdirde, tıpkı putların isimlendirilmesi gibi, insan iki eliyle (sözü, rivayeti ve yazımıyla) oluşturulmuş sözde dini bilgi kategorisine dahil olabilirler. Bunlar, Kur'an'ın "delil indirmemiştir" dediği, zanna ve arzuya dayanan anlatılar olarak değerlendirilebilir. Bu tür anlatılar, zamanla kendilerine Kur'an'ın ilahi otoritesi seviyesinde veya ona yakın bir otorite atfedildiğinde, inanç sisteminde birer putlaştırma aracı haline gelme potansiyeli taşır; çünkü Kur'an'ın mutlak ve değişmez hakikatinin yanına, kaynağı beşer olan, hata ve eksiklik barındırabilecek bilgiler koyarak, tevhidin safiyetini gölgeleme riski oluştururlar.
5. İlahi Kitapların İki Elle Yazılması: Kaynak ve Aracı Ayrımı
Vahiy ürünü olan ilahi kitapların da peygamberler ve katipler tarafından iki elle yazıya geçirilmiş olması gerçeği, putların yontulmasıyla kesinlikle aynı anlama gelmez. Bu, Kitabın kaynağı ile kayda geçirilme aracı arasındaki temel teolojik farka dayanır ve tevhidin ana direğini oluşturur.
Bu fark, Esnâm ile İlahi Kitap arasındaki karşılaştırmada açıkça ortaya çıkar:
Esnâm'ın Yaratımı: Putlar, kaynağı insan olan, insanın iki eliyle oluşturduğu/yarattığı ve nihayetinde batıl ve delilsiz zan hükmünde olan nesnelerdir. İnsanın iki eli burada, ilahi otoriteye meydan okuyan bir yaratma/uydurma eylemini temsil eder.
Kitabın Yazılması: İlahi Kitabın kaynağı ise Allah'tır (Vahiy ve Emir). İnsanın iki eliyle yapılan yazma eylemi, bir oluşturma değil, kayda geçirme/nakil eylemidir. Sonuç ise hak, kesin hüküm ve ilahi bir otoritedir.
Peygamberlere vahyedilen kitapların katipler tarafından iki elle yazıya geçirilmesi, bir heykeltıraşın put yontması gibi yeni bir ilahî bilgi yaratmaz. Buradaki "iki el" eylemi, sadece Allah'ın Kelamını nakletme ve onu muhafaza etme görevidir. Bu sayede, vahiy ürünü olan kitabın yazılması, putların acizliğini kanıtlayan bir delil haline gelir; çünkü bu yazma, yaratma değil, mutlak yaratıcının sözünü insanlığa ulaştırma eylemidir.
Sonuç
Kur'an-ı Kerim, tevhid ilkesini; Allah'ın "İki El ile" mutlak yaratıcılığı, Tasvir mükemmeliyeti ve Ketebâ ile hüküm koyma otoritesi üzerine inşa eder. Bu ilahi fiiller karşısında Esnâm (putlar), hem insan eliyle (batılın iki eliyle) oluşturulmuş maddi nesneler, hem de insan hevası ile isimlendirilmiş temelsiz zanlardan ibaret kalmaktadır. İlahi Kitabın iki elle kayda geçirilmesi ise, O'nun benzersiz yaratıcılığının ve hükümranlığının şahitliğini yapmak anlamına gelir.
Kur'an dışı, sonradan oluşturulan ve ilahi delilden yoksun sözde dini bilgiler de, tıpkı putlar gibi, insan iki eliyle ortaya konulmuş, "isimlendirilmiş" ve tevhidi gölgeleyebilecek birer otorite haline getirildiğinde, birer putlaştırma aracı olma riski taşırlar. Bu keskin ayrım, yaratılışın iki eli ile batılın iki eli arasındaki derin farkı ortaya koyar ve tüm insanlığı, sadece Yüce Yaratıcı'nın kesin ve değişmez vahyi olan Kitap'a teslim olmaya çağırır.
UYARI / HATIRLATMA
.jpg)
Yorumlar
Yorum Gönder