Kur’an’da şirk ile egemenlik (otorite/hüküm koyma yetkisi) arasındaki doğrudan ilişkiyi inceleyelim. Bu ilişki, Kur’an'ın en derin tevhid vurgularından biridir.
---
1. Tevhid: Yalnızca Allah’a Egemenlik Tanımaktır
Kur’an’da tevhid (birleme), sadece Allah’a tapmak değil, aynı zamanda yalnızca O’nu hüküm koyucu, yasa belirleyici, hesap sorucu otorite olarak tanımaktır.
> “Hüküm yalnız Allah’ındır. O yalnız kendisine kulluk etmenizi emretmiştir.”
(Yusuf 12:40)
Yani:
“Hüküm yalnız Allah’ındır” → Siyasi-ahlaki otorite
“Sadece O’na kulluk edin” → Dini/ibadi boyun eğiş
Bu ikisi birliktedir. Sadece Allah’a ibadet etmek ama başkasını yasa koyucu tanımak, Kur’an'a göre tevhid değil, şirktir.
---
2. Şirk: Hükümde Allah’a Ortak Koşmaktır
Kur’an’da şirk, sadece Allah’tan başkasına secde etmek değildir. Asıl şirk, Allah’tan başkasına yasa koyma, yönlendirme, helal-haram belirleme, egemenlik yetkisi vermedir.
Örnek:
> “Onlar Allah’tan başkasını rabler edindiler.”
(Tevbe 9:31)
Ayetin bağlamı nedir?
Yahudi ve Hristiyanların din adamları ne yapmıştır?
Allah’ın haram kılmadığını haram kılmış, helal kılmadığını helal kılmıştır.
İnsanlar da buna uymuştur.
İşte bu: ŞİRK
> Çünkü hüküm koyma hakkı yalnız Allah’a aittir.
---
3. Tagut’a İtaat = Şirk
Kur’an’da bir başka kavram **“Tagut”**tur.
Tagut = Allah’ın egemenliğini gasp eden her tür otorite
> “Sana indirilene ve senden önce indirilene inandıklarını iddia edenleri görmüyor musun? Tagut’un önünde muhakemeye gitmek istiyorlar...”
(Nisa 4:60)
Tagut’a muhakeme olmak → Şirk türüdür. Çünkü kişi Allah’ın hükmünü bırakıp başka bir egemenliği onaylamıştır.
---
4. Şirk’in Otorite Biçimleri: Kur’an’da Örnekler
---
5. Tevhid-Şirk Mücadelesi = Egemenlik Kimin Olacak?
Kur’an’da tüm peygamberlerin mücadelesi, sadece ibadet üzerinden değil, esasen otorite üzerinden yürütülmüştür:
İbrahim: “Benim Rabbim hayat verir ve öldürür.” (Bakara 258)
> Egemenliği Allah’a vermeyen Nemrut’a karşı çıkar.
Musa: Firavun’a karşı çıkar çünkü Firavun halkı “ben sizin rabbinizim” diyerek kendine itaat ettirmektedir.
(Naziat 24)
Muhammed: Mekke müşrikleri Allah’ı tanırdı, ama hükümde O’na ortak koşarlardı.
> “Onlar, hükmü Allah’a bırakmazlar.” (Şura 10)
---
6. Sonuç: Kur’an’da Şirk = Siyasal, Ahlaki, Dini Egemenliğin Başkasına Verilmesidir
Bu yüzden Kur’an’da şirk, sadece akidevi değil, aynı zamanda:
Hukuki (şeriat koymak),
Siyasi (yöneten egemenliği tayin etmek),
Toplumsal (meşruiyet kaynağını seçmek)
Ahlaki (helal-haram sınırlarını kim belirliyor?)
bir egemenlik meselesidir.
---
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder