🧾 MİSAK ; İşittik ve İtaat ettik
Misak: Allah’a Verilen Söz
Allah, kullarından kendisine bağlanmalarını ister ve bu bağı “misak” adıyla ifade eder. Misak, Allah’a verilen sağlam bir sözdür. Kur’an’da “Misak” kelimesi, bağlamak, sözleşmek, tutunmak anlamlarında geçer. (Bkz. Maide 7)
Kur’an’da Misak Üç Şekilde Geçer:
-
Kavimler arası yapılan barış ve sözleşmeler (Nisa 90-92)
-
Evlilik akdi (Nisa 21)
-
Allah’a verilen, kitaba uyma sözü (Maide 12-14, Al-i İmran 81, Bakara 63-93)
İslam, Allah’ın sistemi olarak bu misakla insana bağlanır. “İşittik ve itaat ettik” sözü, bu bağlılığın ifadesidir.
Misakın Bozulması: Kur’an’dan Uzaklaşmak
Eğer insanlar bu misakı bozarlarsa, verdikleri sağlam söz zamanla çözülür. Kur’an bu durumu, ipini sağlamca eğirip sonra çözen kadına benzetir. (Nahl 92)
Misakın bozulması; Allah’ın vahyini terk etmek, kulaktan dolma bilgilere yönelmek ve Kur’an’ı hayatın dışına itmektir. Bu da zamanla “işittik ve karşı geldik” anlayışına dönüşür. Kur’an bu tavrı, geçmiş kavimlerde özellikle İsrailoğulları örneği üzerinden anlatır. (Bkz. Bakara 93)
Sorumluluk: Vahye Bağlılık
Bizler, Kur’an ayetlerini işitip onlara uyacağımıza söz verdik. Bu söz, kıyamet gününde sorguya çekileceğimiz konudur. (Bkz. Zuhruf 44) Kur’an dışındaki telkinler –ister dini olsun ister kültürel– şeytani etkilerdir ve bizi bağlamaz.
İslam, insanları kötülükten uzaklaştıran ve iyiliği emreden bir sistemdir. Bu sisteme müdahale eden her unsur, Kur’an’a göre şeytanîdir. Çünkü Kur’an’a göre şeytan, insanı Allah’ın yolundan uzaklaştıran her türlü güçtür.
Sonuç ve Davet
İslam adına konuşan herkes, kendine şu soruyu sormalıdır:
Atalardan devralınan geleneksel bilgileri bir kenara bırakıp, Kur’an’a doğrudan yönelmek gerekir. Zira Allah’ın bizden aldığı misak, yalnızca vahye bağlı kalmamız üzerinedir.
Geleneğe, cemaatlere, din adamlarına körü körüne bağlanmak yerine; Kur’an’ı okuyalım, anlayalım ve “İşittik ve itaat ettik” diyerek Allah’a verdiğimiz söze sadık kalalım. Çünkü Rabbimizin bizden istediği budur: İyiliği emretmek, kötülükten alıkoymak ve yalnızca O’na kulluk etmek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder