7️⃣ “Seb‘an minel-mesânî” (Tekrarlanan Yedi) Ne Olabilir?
Kur’an’ın
Hicr Suresi 87. ayetinde şöyle denir:
وَلَقَدْ اٰتَيْنَاكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثَان۪ي وَالْقُرْاٰنَ الْعَظ۪يمَ
“Ve andolsun
ki biz sana, tekrarlanan yediyi ve büyük Kur’an’ı verdik.”
(Hicr 15:87)
UYARI / HATIRLATMA
Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.
Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.
Kur’an’ın Taha Suresi 99. ayetinde;
كَذٰلِكَ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ اَنْـبَٓاءِ مَا قَدْ سَبَقَۚ وَقَدْ اٰتَيْنَاكَ مِنْ لَدُنَّا ذِكْراًۚ
İşte böylece geçmişlerin haberlerinden sana anlatıyoruz. Gerçek şu ki sana
katımızdan bir zikir verdik.
Geleneksel
tefsirde:
- Bu ifade Fâtiha Suresi
olarak yorumlanır.
- Çünkü Fâtiha, 7 ayettir
ve her namazda tekrar edilir.
Ancak
kelimenin kökü olan:
- "ثَنَى" (senâ): katlamak, tekrar etmek anlamı
taşır.
- "مَثَانِي" ise çoğul olup “tekrarlanan
şeyler” demektir.
Kur’an’da sıkça geçen ve ibret alınması istenen geçmiş kavimlerin anlatımları, Taha suresi 99. ayet ile uyumludur.
🌍 Kavim |
📜 Nebi |
📌 Teması |
Nuh kavmi |
Nuh (a.s.) |
Uyarı ve
tufan |
Âd kavmi |
Hud (a.s.) |
Güç ve
kibir |
Semûd
kavmi |
Salih
(a.s.) |
Mucize ve
nankörlük |
Lut kavmi |
Lut (a.s.) |
Ahlâkî
sapma |
Medyen
halkı |
Şuayb (a.s.) |
Ekonomi ve
adalet |
Mısır
halkı |
Musa
(a.s.) |
Zulüm ve
firavunluk |
İsrailoğulları |
Mûsâ /
Davud / İsa (a.s.) |
Vahye
isyan ve tevbe |
Bu
kavimlerin anlatıları:
- Sürekli tekrarlanır.
- İbret vesilesidir.
- Kuranla birlikte son Nebi’ye aktarılmıştır.
🧩 “Seb‘an” (Yedi)?
- Kur’an'daki bazı yapılar simgeseldir:
Yedi, tamlık ve döngüsellik ifadesidir.
- Bu kavimlerin anlatısı,
Kur’an’da adeta tekrarlanan bir motif gibi yer alır.
- Bu haberler aynı zamanda nebiye
yüklenen mesajın boyutlarını da içerir.
🔑 Sonuç
“Tekrarlanan yedi” ifadesini, nebiye haber verilen geçmiş ümmetlerin yedi büyük tarihi örneği olarak yorumlamak mümkündür. Bu bakış, Kur’an’ın sadece literal değil, anlatı örüntüsü ve mesaj yoğunluğu açısından da ritmik olduğunu gösterir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder