Bu Blogda Ara

28 Nisan 2025 Pazartesi

“Tekrarlanan Yedi ” (Seb‘an minel-mesânî) Ne Olabilir ? 7️⃣

 7️⃣ “Seb‘an minel-mesânî” (Tekrarlanan Yedi) Ne Olabilir?


Kur’an’ın Hicr Suresi 87. ayetinde şöyle denir:

وَلَقَدْ اٰتَيْنَاكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثَان۪ي وَالْقُرْاٰنَ الْعَظ۪يمَ

“Ve andolsun ki biz sana, tekrarlanan yediyi ve büyük Kur’an’ı verdik.”
(Hicr 15:87)


UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.
Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

Yazımıza devam edelim.

Kur’an’ın Taha Suresi 99. ayetinde;

كَذٰلِكَ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ اَنْـبَٓاءِ مَا قَدْ سَبَقَۚ وَقَدْ اٰتَيْنَاكَ مِنْ لَدُنَّا ذِكْراًۚ

İşte böylece geçmişlerin haberlerinden sana anlatıyoruz. Gerçek şu ki sana katımızdan bir zikir verdik.

Geleneksel tefsirde:

  • Bu ifade Fâtiha Suresi olarak yorumlanır.
  • Çünkü Fâtiha, 7 ayettir ve her namazda tekrar edilir.

Ancak kelimenin kökü olan:

  • "ثَنَى" (senâ): katlamak, tekrar etmek anlamı taşır.
  • "مَثَانِي" ise çoğul olup “tekrarlanan şeyler” demektir.


Kur’an’da sıkça geçen ve ibret alınması istenen geçmiş kavimlerin anlatımları, Taha suresi 99. ayet ile uyumludur.

🌍 Kavim

📜 Nebi

📌 Teması

Nuh kavmi

Nuh (a.s.)

Uyarı ve tufan

Âd kavmi

Hud (a.s.)

Güç ve kibir

Semûd kavmi

Salih (a.s.)

Mucize ve nankörlük

Lut kavmi

Lut (a.s.)

Ahlâkî sapma

Medyen halkı

Şuayb (a.s.)

Ekonomi ve adalet

Mısır halkı

Musa (a.s.)

Zulüm ve firavunluk

İsrailoğulları

Mûsâ / Davud / İsa (a.s.)

Vahye isyan ve tevbe

Bu kavimlerin anlatıları:

  • Sürekli tekrarlanır.
  • İbret vesilesidir.
  • Kuranla birlikte son Nebi’ye aktarılmıştır.

🧩  “Seb‘an” (Yedi)?

  • Kur’an'daki bazı yapılar simgeseldir: Yedi, tamlık ve döngüsellik ifadesidir.
  • Bu kavimlerin anlatısı, Kur’an’da adeta tekrarlanan bir motif gibi yer alır.
  • Bu haberler aynı zamanda nebiye yüklenen mesajın boyutlarını da içerir.



🔑 Sonuç

“Tekrarlanan yedi” ifadesini, nebiye haber verilen geçmiş ümmetlerin yedi büyük tarihi örneği olarak yorumlamak mümkündür. Bu bakış, Kur’an’ın sadece literal değil, anlatı örüntüsü ve mesaj yoğunluğu açısından da ritmik olduğunu gösterir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder