Bu Blogda Ara

23 Haziran 2025 Pazartesi

BEYTULLAH’TAN HÜKME "Demokrasi ve oy verme üzerine"




📘 BEYTULLAH’TAN HÜKME: Kur’an’da Sistem, Hüküm ve Toplumun Adaleti


🕋 Kur’an’da Beyt, Yönetim, Adalet ve Demokrasi Üzerine Bütüncül Bir Yaklaşım




Kur’an’da geçen bazı kavramlar doğrudan fiziksel nesneleri ifade etse de, bunlar çoğu zaman çok daha kapsamlı bir anlamı temsil eder. “Beyt” (ev), “Beytullah” (Allah’ın evi), “Beytü’l-Mâl” (kamu hazinesi) gibi kavramlar yalnızca mekân ya da mülk değil; aynı zamanda ahlaki, hukuki ve toplumsal sistemlerin simgesidir. Bu makalede Kur’an’daki bu kavramlar üzerinden, toplumsal düzenin temelleri, hükmün kaynağı, adalet ilkesi ve modern sistemler (demokrasi, oy kullanma) bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilecektir.


---

🟫 1. BEYTULLAH: Mekânın Ötesinde Bir İlkesel Merkez

Kur’an’da “el-Beyt”, yalnızca Kâbe’yi ifade etmez; bir yön, bir istikamet ve bir merkezî sistem anlamı taşır:

“İnsanlar için kurulan ilk Beyt, Mekke'deki mübarek ve âlemler için hidayet kaynağı olandır.”
— Âl-i İmrân 3:96


Bu beyt:

Hidayet merkezidir.

Kutsallığı Allah’a nispetten gelir.

Tevhid, adalet, eşitlik, yöneliş gibi ilkeleri temsil eder.


Dolayısıyla “Beytullah”, Allah’ın sistemini merkeze alan toplumsal bir düzenin metaforudur.


---

🟩 2. BEYTÜ’L-MÂL: Toplumun Emaneti, İlkenin Yansıması

Kur’an’da doğrudan “beytü’l-mâl” ifadesi geçmez; fakat bu kavram, Kur’an’daki mal, yetim hakkı, sadaka, zekât, kamu yararı gibi birçok ilkenin pratik karşılığıdır.

“Allah’ın sana verdiğinden, O’nun yolunda harca; dünyadan nasibini de unutma...”
— Kasas 28:77



Kur’an’a göre mallar:

Toplumun ortak sorumluluğudur.

Emanettir, yönetici için imtiyaz değil, görevdir.

Yakınlara değil, hak edene verilmelidir.


Yani beytü’l-mâl kavramı, Kur’an’da bir sosyal adalet ve kamu malı sistemi olarak okunabilir.


---

⚖️ 3. HÜKÜM SADECE ALLAH’INDIR: Tevhid ve Hukuk Birliği

“Hüküm yalnızca Allah’ındır.”
— Yusuf 12:40



Bu temel prensip, tüm sosyal ve siyasal sistemlerin üzerine kurulu olması gereken bir ilkedir. Kur’an’a göre:

Helal ve haram koyma yetkisi yalnız Allah’a aittir.

Meşruiyet, toplumun çoğunluğuna değil, vahyin ölçüsüne dayanır.


“Allah’ın indirdiğiyle hükmetmeyenler; kâfirlerin, zalimlerin ve fasıkların ta kendileridir.”
— Mâide 5:44–47



Bu bağlamda, herhangi bir yönetim sisteminin meşruiyeti, Allah’ın ilkelerine bağlı olup olmamasıyla ölçülür.


---

🔎 3.1. “Hüküm Yalnızca Allah’ındır” İlkesinin Pratik Yansımaları

Bu prensip, insanların hiçbir alanda hüküm koyamayacağı anlamına gelmez. Aksine:

İctihad ve Kıyas:

Kur’an’da doğrudan hükmü bulunmayan konularda, İslam hukukunun dinamik yapısına uygun olarak ictihad ve kıyas gibi metodolojilerle çözüm üretilir. Örneğin yeni ortaya çıkan teknolojik meselelerde veya ticari anlaşmalarda, Kur’an’ın genel ticaret ve adalet ilkeleri rehberlik eder.

İnsanın Sorumluluğu:

Allah, insanlara akıl, irade ve hikmet vererek, bu sınırlar içinde toplumsal düzenlerini kurma sorumluluğunu yükler. Ancak bu düzenlemeler, Allah’ın belirlediği helal ve haram sınırlarını aşamaz.



---

🗳️ 4. DEMOKRASİ VE OY KULLANMA: Kur’anî İlkelerle Uyumlu Olabilir mi?

Modern demokrasilerde egemenlik halktadır. Kur’an’a göre ise:

“Egemenlik yalnızca Allah’ındır.”
— Bakara 2:107



Ancak Kur’an, halkın danışma ve ortak karar süreçlerini destekler:

 “Onların işleri aralarında danışma (şûrâ) iledir.”
— Şûrâ 42:38



Buradan hareketle, oy kullanmak Kur’an’a aykırı bir yönetimi kutsamak için değil;

Adil, emanet sahibi, Allah’a karşı sorumlu kişileri desteklemek,

Zulmü önlemek için yapılırsa, bir sorumluluk sayılabilir.


Ama:

Oy, Allah’ın hükmüne aykırı yasaları desteklemek için veriliyorsa,

Halkın çoğunluğu “helal” ve “haram” belirliyorsa, ➡️ Bu, şirk ve zulüm üretir.



---

🔎 4.1. Şûrâ Kavramının Derinleştirilmesi

Makalenin önemli bir parçası olan şûrâ, basit bir “fikir alışverişi” değil, toplumsal rıza üretme ve ortak aklı bulma yöntemidir. Kur’an’daki şûrâ prensibi, sadece devlet yönetiminde değil, aileden ticari hayata kadar tüm sosyal ilişkilerde uygulanmalıdır.


Demokrasi ile İlişki:
Şûrâ, modern demokrasinin aksine “çoğunluk diktatörlüğü” riski taşımaz. Amaç, vahyin genel ilkelerine uygun en doğru kararı bulmaktır. Bu, hak ve adalet eksenli bir danışma yöntemidir.



---

🔴 5. ŞİRK VE ZULÜM ÜRETİR İFADESİNİN AÇIKLANMASI

“Egemenliği Allah'tan alıp halka veren, helali haram, haramı helal kılan her sistem, şirk üretir, adaleti değil zulmü yayar.”


Şirkin Anlamı:

Burada şirk, putlara tapmaktan öte bir anlam taşır. Allah’a ait olan yasama ve hükmetme yetkisinin başka varlıklara (halka, devlete, bireylere) atfedilmesidir. Toplum, Allah’ın açıkça haram kıldığını helal, helal kıldığını haram yapma yetkisini kendine tanırsa, bu Allah’ın ilahlığını ve egemenliğini reddetmek olur, yani şirk.

Zulmün Somutlaşması:

Allah’ın mutlak adalet ölçülerinden uzaklaşıldığında, toplumsal yaşamda sömürü, eşitsizlik, ahlaki çöküş gibi somut zulümler ortaya çıkar. Örneğin, faizin helal kılınması, alkolün yaygınlaştırılması toplumsal adaleti ve ahlakı zedeler. Çünkü bunlar ilahi ölçülerle çelişir ve insanlığa zarar verir.



---

🏛️ 6. KUR’AN’DA HÜKÜM BULUNMAYAN KONULAR

Bazı alanlarda Kur’an doğrudan hüküm koymamış olabilir. Bu durumda Kur’an’ın emrettiği yöntem:

Şûrâ (danışma),

Maslahat (toplum yararı),

Emanet (yetkiyi ehline vermek),

Adalet (herkese hakkını vermek) gibi ilkelerdir.


“Allah hakkında bilmediğiniz şeyleri söylemeyin!”
— A’râf 7:33



Kur’an bir konuda susmuşsa, insanlar keyfî hüküm koyamaz; kararlarını Kur’an’ın genel ilkelerine uygun almak zorundadır.


---

📌 SONUÇ: BEYTULLAH BİR SİSTEMDİR – KUR’AN BİR YASADIR

Kur’an’da “beyt”, fiziksel yapının ötesinde, Allah’ın sistemini temsil eden bir merkezdedir. Beytullah gibi kavramlar Allah’a nispet edilir; ama aslında insan için adalet, güvenlik, eşitlik gibi değerleri yaşatır.

Demokrasi, eğer Allah’ın ilkelerine aykırı değilse;
oy kullanma, eğer adalet ve ehliyete dayanıyorsa;
bir sistem, eğer tevhid, adalet ve şûrâ prensiplerine sahipse,

➡️ Kur’an’a göre meşruiyet kazanabilir.

Ancak egemenliği Allah’tan alıp halka veren, helali haram, haramı helal kılan her sistem,
şirk üretir, adaleti değil zulmü yayar.


---

🔚 Kısa Özet:

Kavram Kur’an’daki Anlamı Toplumsal Karşılığı

Beytullah Allah merkezli yön ve sistem Adalet, güvenlik, tevhid..

Beytü’l-Mâl Kamu malı, emanet Sosyal adalet, paylaşım.

Hüküm Allah’a aittir Yasama yalnız vahiyledir.

Demokrasi Şûrâya uygunsa olabilir Aykırıysa şirk tehlikesi taşır.

Oy kullanma Amaca bağlıdır Adalet içinse meşru, hevâ içinse tehlikeli

Şûrâ Toplumsal rıza ve akıl birliği Aileden devlete tüm sosyal ilişkilerde yöntem



---

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder