Kayıtlar

Nebi ve Rasul: İlahi Mesajın Taşıyıcıları ve Tebliğcileri" 📬

Nebi ve Rasul: İlahi Mesajın Taşıyıcıları ve Tebliğcileri" 📬  NEBE, NEBİ VE RASUL KAVRAMLARININ ANALİZİ 1. KÖK ANLAMLARI نَبَأَ (n-b-ʾ) : Haber vermek, bildirmek, önemli bir bilgiyi iletmek. رَسَلَ (r-s-l) : Göndermek, iletmek, görevli kılmak. 2. KELİMELERİN SÖZLÜK VE KAVRAMSAL ANLAMLARI A. Nebe (نَبَأٌ) Sözlük Anlamı: "Haber, büyük haber, önemli bilgi." Kur’an’da Kullanımı: "ʿAmme yetesâelûn? ʿAni-n-nebe’il-ʿazîm." (Nebe, 78:1-2) – “Birbirlerine neden soruyorlar? Büyük haberden…” "Ve lekad câe-ke min nebe’i-l-murselîn." (En’âm, 6:34) – “Gerçekten sana gönderilen elçilerin haberlerinden geldi.” Sembolik Anlam: İlahi hakikat ve vahiy bilgisini temsil eder. Nebe, insanın evrensel hakikate dair bilgiye ulaşmasını ifade eder. B. Nebi (نَبِيٌّ) Sözlük Anlamı: "Haber getiren, peygamber." Kavram Anlamı: Allah’tan vahiy alan ve bu vahyi insanlara ileten kişi. Kur’an’da Kullanımı: "Vema erselnâ min kabl...

İSA NEBİNİN DOĞUM VAKTİ 🕔

🕔 İSA NEBİNİN DOĞUM VAKTİ Kur’ân-ı Kerîm’de, Hz. Meryem’in doğum sancısı sırasında hurma dalını sallaması ve üzerine taze hurmaların dökülmesi emredilir. Bu olay, hem ilahi bir mucizeyi hem de dönemin mevsimsel koşullarını yansıtır. 🌴 Hurmanın Olgunlaşma Süreci Hurma meyvesi, çiçeklenmeden itibaren birkaç aşamadan geçerek olgunlaşır: Hababuk : Döllenmeden sonraki ilk evredir; meyve küçük ve acıdır. Balah : Meyve büyür, rengi yeşildir ve tadı hâlâ acıdır. Büsr : Meyve yavaş yavaş tatlanmaya başlar; rengi değişir. Rutab : Meyve yumuşar ve tatlılaşır; tam olgunluk evresidir. Bu evreler genellikle Temmuz ortalarından Ağustos ortalarına kadar sürer. 📅 Hurmanın Hasat Zamanı Hurma meyvesi, türüne ve yetiştiği bölgeye bağlı olarak genellikle Eylül ve Ekim aylarında hasat edilir.   📖 Kur’an’da Hurma ve Doğum Zamanı Kur’an’da, Hz. Meryem’in doğum sancısı sırasında hurma dalını sallaması ve üzerine taze hurmaların dökülmesi emredilir: “Hurma dalını kendine doğru silkele ki, ...

ŞİRA YILDIZI 2: Zamanın Tanığı ve Vahyin Sembolü ⭐️

Resim
 ⭐️ ŞİRA YILDIZI 2:  Zamanın Tanığı ve Vahyin Sembolü Kur’an’ın Necm Suresi’nde geçen “Şi’râ yıldızının Rabbi” ifadesi (Necm, 53:49), yıldızların ve özellikle Sirius’un (Şi’râ) vahiy ve zaman kavramıyla ilişkisini düşündürür. Sirius, tarih boyunca farklı medeniyetler tarafından zamanın ve mevsimlerin ölçümünde bir referans olarak kullanılmıştır. Özellikle Mısır’da Nil’in taşma zamanı Sirius’un doğuşuyla belirlenir ve bu, hayatın yenilenmesini ifade eder. Sirius ve Zaman Ölçümü Sirius’un iki yay vakti – yani gökyüzündeki en yüksek ve en alçak konumu – zamanın döngüsünü ve ritmini belirler. Kur’an, bu göksel düzeni ve onun zamansal etkisini, vahyin iniş zamanını açıklamak için bir sembol olarak kullanıyor olabilir. Necm Suresi’nin ilk ayetlerindeki “batan yıldıza yemin olsun” ifadesi, vahyin belirli bir zaman ve mekân ile ilişkili olduğunu ima eder. Necm Suresi ve Vahyin İnişi Necm Suresi’nin başlangıcı şu şekildedir: "Andolsun batan yıldıza ki, arkadaşınız (Peygamber) s...

ŞİRA YILDIZI 1: Tarihi Bir Perspektif ⭐️

Resim
⭐️  Necm ve Tekvir Sureleri Bağlamında Vahiy Tecrübesinin Sembolik ve Teolojik Analizi Özet Bu makale, Kur'an-ı Kerim'in Necm ve Tekvir surelerinde zikredilen vahiy tecrübesini, kullanılan sembolik anlatımlar ve teolojik çıkarımlar açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Özellikle "yıldızın sarkması" metaforu, Sidretü'l-Münteha tasviri ve vahyin ilahi kaynağına yapılan vurgular ele alınacaktır. Ayrıca, Hz. Musa'nın vahiy tecrübesiyle kurulan paralellikler üzerinden vahiy olgusunun evrensel boyutları değerlendirilecektir. Bu çalışma, ilgili ayetlerin dilsel ve bağlamsal analizini yaparak, vahiy algısının derinliklerini ortaya koymayı hedeflemektedir. 1. Giriş Vahiy, İslam inancının temelini oluşturan, Allah'ın insanlara mesajını iletme biçimidir. Kur'an-ı Kerim, vahiy sürecini çeşitli ayetlerde farklı açılardan ele alarak, bu ilahi iletişimin niteliği hakkında önemli bilgiler sunar. Özellikle Necm Suresi ve Tekvir Suresi, Hz. Muhammed'in (s.a.v.) biz...

Musa ve Yusuf Kıssalarının Karşılaştırmalı Analizi 🔍

Resim
  🔍  Musa ve Yusuf Kıssalarının Karşılaştırmalı Analizi 1. Aile ve Kardeş İlişkileri Musa: Musa’nın ailesinde en önemli kardeş figürü kız kardeşidir. Musa’nın annesi onu korumak için sepete bırakır, ancak kız kardeşi onun izini sürer ve sonunda Musa’nın, kendi annesine süt emzirtilmesini sağlar (Kasas 28:11-13). Musa, ailesinin yanında kalırsa tehlikede olacağı için nehre bırakılır. Ancak bu sayede saraya ulaşır ve annesi ona sütanne olarak gelir. Yusuf: Yusuf’un ailesinde ise kardeşleri onun en büyük düşmanlarıdır. Yusuf, babasının sevgisi nedeniyle kardeşleri tarafından kıskanılır ve kuyuya atılır (Yusuf 12:8-10). Yakub onu yanından bırakmak istemez, ancak kardeşleri ikna eder ve Yusuf köyden saraya uzanan bir yolculuğa çıkar. Kardeşleri tarafından ihanete uğrasa da sonunda onları affeder. 2. Zulüm ve Sürgün Musa: Musa, Firavun’un sarayında bir prens olarak yetişmesine rağmen, halkının zulüm gördüğüne şahit olur. Haksızlığa karşı bir Mısırlıyı öldürünce Medyen’e kaçmak z...

ADEMİN İKİ OĞLU 👯‍♂️

👯‍♂️ ADEMİN İKİ OĞLU İnsanın İçsel Çatışması Kur'an, insanlık tarihinin başlangıcını ve insanın varoluşsal serüvenini çeşitli kıssalarla anlatır. Bu kıssalar, zahirî anlamlarının ötesinde derin sembolik mesajlar barındırır. Adem'in iki oğlunun kıssası, Adem’in secereye yaklaşması ve cennetten kovulma kıssası ile meleklerin yeryüzünde kan dökecek varlıkların yaratılacağı endişesi, insanın içsel çatışmalarını ve bilinç düzeylerini sembolize eden anlatılardır. 1. Cennet ve İnsanın Masumiyet Hâli Kur’an’da geçen "cennet" kelimesi, yalnızca ahiret yurdunu değil, aynı zamanda bilinç öncesi safiyet ve masumiyet hâlini simgeler. A‘râf 7/19–27’deki cennet, insanın ruhsal ve ahlaki saflığını, secere ise bilinç ve sorumlulukla karşılaşılan sınavı temsil eder. 2. Şecer (Ağaç) ve Yasaklı Bilgi: Şecer, sadece biyolojik bir ağaç değil, bilinç ve sorumluluğu ifade eder. Yasak ağaç, insanın irade ve bilinç sahibi olarak karşılaştığı sınır ve sorumluluğu simgeler. Şeytan, bu ağa...

🪄 ASA MEVZUSU; Musa ve Bilgili Kul

  Bilgili Kul ile Yaşanan Tecrübe (Kehf Suresi, 18:60-82) Musa, Bilgili Kul ile yaptığı yolculukta olayların yüzeyine değil, ardındaki derin hikmetlere odaklanmayı öğrenir. Bu tecrübe onun bilgi ve bilinç düzeyini değiştirir: ·          Yolculuğun Başlangıcı: Musa, ilahi bilgi arayışına çıkar ve kendisine "kendisine katımızdan ilim verdiğimiz bir kul" (Kehf, 18:65) ile karşılaşır. ·          Sabır ve Anlayış: Bilgili Kul (Hızır), Musa'ya sabretmesini ve soru sormamasını şart koşar, ancak Musa bu sınavda zorlanır.

Musanın Eli: Kur'an’daki Anlatım ve Mucize 🤚

Resim
İlgili Diğer Yazımız:   MUSA "elini koynuna sok"

ŞİRK Her Şeyin Yanıltıcı Gücü 🔥

 🔥 ŞİRK Her Şeyin Yanıltıcı Gücü İLL / -EL Kültürü ve Şirk İslam'da şirk kavramının derinlemesine bir incelemede bulunacağız. Kur'an'da şirk ile ilgili anlatımları ele alacağız. Dikkat çekici ana konular; Şirk Kavramı ve Anlamı : Şirk, Allah’a eş koşmak olarak tanımlanır ve insanın başka bir varlığa veya güce kulluk etmesi anlamına gelir. İslam'da şirk, Allah'ın tek ilah olduğuna inançla zıt bir eylem olarak kabul edilir. Metinde, şirk olgusunun yalnızca putperestlikle sınırlı olmadığı, aynı zamanda insanın kendi hevasına tapması veya başka ideolojilere teslim olmasıyla da şekillendiği vurgulanmış. Şeytana İtaat Etmek : Şirk, şeytana uymakla da ilişkilendirilmiş. Şeytanın insanları doğru yoldan sapmasına sebep olmasından ve bu sapmaların kişiyi şirk içinde bırakmasından bahsedilmiş. Kişinin şeytana uyması, onun ilah edinmesi anlamına gelir. Putlara Tapmak : Putperestlik, eski çağlarda olduğu gibi günümüzde de simgesel bir şekilde devam etmektedir. Putları...

Hadis Kuyusu: Gerçekten Rahmet mi, Yoksa Fırtına mı? ♨️

Resim
 ♨️ Hadis Kuyusu: Gerçekten Rahmet mi, Yoksa Fırtına mı? Hadis mecrası, kör bir kuyu gibidir; tıpkı Yusuf’un kuyuya atıldığı gibi. Bekleyin, birileri kovayı salsın ve “Evreka, evreka, işte size bir çocuk buldum!” desin.  Yoksa, dipsiz kuyuya düşenlerden kaç kişi sağ kalabilir ki? Gerçekten çok az. Çoğu insan, bu dipsiz kuyuda kaybolur, tıpkı asfalt olanlar gibi. Üzerinden neler geçiyor, kim bilir!

ŞANLI ATALAR DİNİNİN MASALLARI 🗿

Resim
 🗿 ŞANLI ATALAR DİNİNİN MASALLARI KELLE SAYISIYLA GERÇEĞE ULAŞILABİLİR Mİ? Peygamberimizin döneminde, elleriyle yaptıkları putlara tapan insanlara hayret ederiz. Üstelik Peygamberimiz, onların bu inançlarını sorgulamış ve yalnızca Allah’a kulluk edilmesi gerektiğini mantıklı bir şekilde anlatmışken, halk yine de onu reddetmiş, hatta öldürmeye kalkışmıştır. Peki, bu insanların aklını böylesine körelten şey neydi? Kuran’a göre bu körlüğün sebebi: gelenektir. Kendilerine gelen her ilahî mesajı, “Biz atalarımızın yoluna uyarız” diyerek reddeden kitleler, hakikati aramak yerine geçmişin izinden gitmeyi tercih etmişlerdir. Kuran bu tavrı açıkça eleştirir: Onlara: “Allah’ın indirdiğine uyun” denildiğinde: “Hayır, biz atalarımızı üzerinde bulduğumuz şeye uyarız” derler. Ya atalarının aklı bir şeye yetmemiş, doğru yolu bulamamış idiyse? (Bakara 2/170) Bu ayette, geleneksel inançların sadece geçmişten geliyor oluşunun onları doğru yapmayacağı anlatılır. Kuran’a göre aklın ve vahyin ...