Yusuf Nebî’nin Hadım Edildiği İddiası 🔍
🔍 Yusuf Nebî’nin Hadım Edildiği İddiası: Kur’anî Bağlamda Rivayet Eleştirisi
1. Giriş: Hadım Edilme İddiasının Gölgesinde Yusuf Nebî
Kur’an’da Yusuf Nebî, iffet, sabır ve sadakatin zirvesinde gösterilen örnek bir şahsiyettir. Ne var ki bazı tefsir ve tarih kaynaklarında onun Mısır’da köle olarak satıldığı dönemde hadım edildiğine dair rivayetler yer almaktadır.
Bu çalışma, hadım iddiasının Kur’an ile bağdaşmazlığını, ayetlerin iç mantığına nasıl ters düştüğünü ve bu tür anlatıların İsrailiyat kökenini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda bu iddianın, Kur’an’daki kıssanın ahlaki gücünü nasıl zayıflattığını da ele alacaktır.
---
2. Kur’an’da Yusuf’un Bedenî ve Cinsel Bütünlüğü
2.1 Kadının Yusuf’tan Murat Almak İstemesi
Kur’an’da Kadın’ın Yusuf’u cinsel olarak arzuladığı şu ayette açıkça belirtilir:
“Evinde bulunduğu kadın, onun nefsinden murat almak istedi. Kapıları kapatıp ‘Haydi gel!’ dedi.” (Yusuf 12:23)
Bu ifade, Yusuf’un cinsel yönden arzu edilen, çekici bir erkek olduğunu gösterir. Hadım bir erkeğin böylesine cinsel bir objeye dönüştürülmesi biyolojik ve psikolojik olarak anlamlı değildir. Dahası, Yusuf’un bu çağrıya verdiği cevap onun iradesini ve iffeti vurgular:
“Maazallah! O benim efendimdir, bana iyi baktı. Gerçekten zalimler kurtulmaz.”
Bu cevap, onun nefsine hâkim bir birey olduğunu ve olayın ahlaki sınav niteliğini açıklar.
2.2 Yusuf’un Güzelliği ve Kadınların Tepkisi
“Onu görünce büyüleyici buldular, ellerini kestiler ve ‘Haşa! Bu bir beşer değil, ancak saygıdeğer bir melektir’ dediler.” (Yusuf 12:31)
Kadınların bu tepkisi, Yusuf’un sadece yüz güzelliğini değil, cinsel çekiciliğini de içerir. Bu da onun erkeklik özelliklerinin tam olduğunu ve kadınlar üzerinde etkileyici bir izlenim bıraktığını ortaya koyar. Hadım olsaydı, bu tarz bir cinsel çekicilikten söz etmek mümkün olmazdı.
2.3 Zina Suçlaması ve Hapse Atılması
Yusuf, zina ile suçlanmış, ardından da masum olduğu halde hapse atılmıştır (Yusuf 25–35). Eğer Yusuf hadım olsaydı, bu tür bir suçlama inandırıcılıktan uzak olurdu. Kadının, onun kendisine yaklaşmak istediğini söylemesi ve mahkeme benzeri bir ortamda bu iddianın tartışılması da, onun cinsel olarak aktif ve normal bir erkek olduğunu doğrular.
---
3. Yusuf’un Nefsi ve Allah’ın Burhanı
“Kadın ona meyletti. Eğer Rabbinin burhanını görmeseydi, o da kadına meyledecekti. Böylece Biz, kötülüğü ve fuhşu ondan uzaklaştırdık. Şüphesiz ki o, ihlasa erdirilmiş kullarımızdandı.” (Yusuf 12:24)
Bu ayet, Yusuf’un nefsinin sınandığını, ama Allah’ın burhanı sayesinde iradesini koruduğunu belirtir. Bu durum, Yusuf’un zayıf bir biyolojik kapasiteyle değil, güçlü bir ahlaki iradeyle haramdan uzak kaldığını gösterir.
Eğer Yusuf hadım olsaydı, bu türden bir meyletme ihtimali zaten olmazdı. O zaman da kıssanın ahlaki derinliği ve Yusuf’un özgür iradesiyle gösterdiği direniş ortadan kalkardı. Bu ayet, Yusuf’un erkekliğini değil, nefsine rağmen gösterdiği iffetli duruşunu yüceltir.
---
4. Kadın’ın İtirafı: Yusuf’un Ahlaki Zaferi
Olayın ilerleyen aşamasında Kadının şunu itiraf eder:
“Andolsun, ondan murad almak istedim. Ama o gerçekten sadıklardandır (muhlisîn).” (Yusuf 12:51)
Bu açık itiraf, Yusuf’un kendisine yönelen cinsel baskıya karşı koyduğunu ve bunu iradesiyle başardığını ortaya koyar. Kadının bu ifadesi, Yusuf’un hadım değil, aktif ve bilinçli bir şekilde arzuya karşı koyan bir erkek olduğunu vurgular.
---
5. Hadım Rivayetlerinin Kaynağı: İsrailiyat ve Saray Kültürü
5.1 Tefsirlerdeki İsraili Rivayetler
Hadım edilme iddiası, bazı klasik tefsirlerde (örneğin Taberî, Begavî) yer alan zayıf ve senetsiz rivayetlere dayanır. Bu rivayetler genellikle:
Zinciri kırık,
Senetsiz,
Yahudi-Hristiyan anlatılarından sızmış bilgilerden oluşur.
Bazı rivayetlerde, “Yusuf’un haremde çalıştırılacağı için hadım edildiği” gibi anlatılar geçer. Ancak bu, ne sahih hadislerde ne de Kur’an’ın kendisinde yer almaktadır.
5.2 Kültürel Arka Plan
Antik doğu saraylarında hadım kölelerin yaygın olması, Yusuf’un Mısır sarayında bulunmasıyla birleştirilerek böyle bir varsayım oluşturulmuş olabilir. Ayrıca bazı yorumcular, Yusuf’un iffet sınavını “hafifletmek” adına onun cinselliğini yok sayma eğilimine girmiş olabilir. Ancak bu yaklaşım, kıssanın temel mesajını tahrif eder.
---
6. Ahlaki Mesaj Açısından Eleştiri
Yusuf kıssası, sadece bireysel bir hikâye değil, evrensel ahlaki ilkelerin öğretildiği bir anlatıdır. Eğer Yusuf hadım olsaydı:
Onun iffeti iradeye değil, biyolojik zorunluluğa dayanmış olurdu,
Kıssanın “nefsini dizginleme” mesajı ortadan kalkardı,
Kur’an’ın “kötülükten uzaklaştırılmış ve ihlasa erdirilmiş kul” vurgusu anlamını yitirirdi.
Dolayısıyla hadımlık iddiası, Yusuf kıssasının merkezinde yer alan özgür irade, nefs mücadelesi ve ahlakî örneklik gibi temel kavramları geçersiz kılar.
---
7. Sonuç: Kur’an Anlatısına Dönüş ve Rivayetlerde Seçicilik
Yusuf’un hadım edildiği iddiası, Kur’an anlatısıyla açıkça çelişen, zayıf, senetsiz ve büyük oranda İsrailiyat kökenli rivayetlere dayanır. Kur’an ise Yusuf’u:
Nefsiyle sınanan,
Cinsel arzuya karşı direnen,
İffetini Allah’ın burhanıyla koruyan,
Ve bu yüzden ihlasa erdirilmiş bir kul olarak tanımlar.
Bu bağlamda Yusuf kıssası, insanın nefsine rağmen nasıl tertemiz kalabileceğini gösteren evrensel bir öğretidir. Rivayetler bu öğretinin önüne geçmemeli; aksine, Kur’an’ın ahlaki ve temsilî bütünlüğü esas alınarak değerlendirilmelidir.
Yorumlar
Yorum Gönder