OY VERMEK Şirk Mİ❓️
🗳️ 1. Oy Vermek Şirk midir?
Hayır, oy vermek başlı başına şirk değildir.
Kur’an’da şirk, yalnızca Allah’a ait olan bir otoriteyi başka birine vermek, yani Allah’tan başkasını hüküm koyucu, helal–haram belirleyici, mutlak otorite sahibi görmek demektir (Nahl 16/116, Yusuf 12/40, Tevbe 9/31).
Dolayısıyla, bir insana oy vermek, yani onun “idare biçimi”ne destek vermek, kendi hayatına etki edecek bir kararda tercih yapmak şirk değildir. Ancak:
> Eğer bir kişi oy verdiği kimseyi Allah’ın sınırlarını aşan mutlak yasa koyucu, "her dediği doğrudur, tartışılmazdır" gibi görüyorsa şirk riski oluşur.
Şirk = Yetkinin kaynağını Allah’tan başkasına vermektir.
Ama temsilî yönetimlerde yapılan tercih, Allah’ın otoritesine şirk koşulmadan, hak ve adalet arayışıyla yapılırsa şirk değildir.
> ⚠️ “Oy vermek şirktir” diyenlerin çoğu, siyasal muhalefetle dini karıştırmakta veya kendi yorumunu din yerine koymaktadır. Bu tehlikeli bir gidiştir ve “iftira” kapsamına girer (Bak: Enam 6/21).
---
📜 2. Hz. Yusuf ve Zülkarneyn’in İktidarı Şirk miydi?
Kur’an’da Hz. Yusuf’un iktidarı için “mekkennâ” (yerleştirdik, sağlamca güç verdik) denir:
> “Ve işte böylece Yusuf’a yeryüzünde yer verdik (مَكَّنَّا لِيُوسُفَ فِي الْأَرْضِ)...” (Yusuf 12/56)
Bu “yerleşim” mal, iktidar, ekonomi yönetimi ve halkın gıda ihtiyacını karşılama şeklindedir.
Zülkarneyn için de aynı ifade geçer:
> “Gerçekten biz onu yeryüzünde güçlü kıldık (إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ)...” (Kehf 18/84)
Bu demektir ki, bir kulun yeryüzünde güç sahibi olması, Allah tarafından bir imkân (imtihan) olarak verilebilir.
Bu kullanımda şirk değil, Allah’ın takdiri vardır.
Ama mesele şu:
🔹 Hz. Yusuf, kralın sisteminde çalışmıştır ama hiçbir zaman Allah’ın otoritesine şirk koşmamıştır.
🔹 Halkın canını ve malını korumuş, iffetli kalmış, emaneti gözetmiş, Allah’ın diniyle hükmetmiştir.
> ❗Yani mesele “iktidarda olmak” değil, iktidarı nasıl kullandığındadır.
Yusuf örneği şunu gösterir: Bir sistemin içinde Allah’ın ölçülerini koruyarak görev almak mümkündür. Bu şirk değildir.
---
🔤 3. “مَكَّنَّا” Fiilinin Kur’an’daki Anlamı
Fiil kökü م-ك-ن (m-k-n) olup, "yerleştirmek, sağlamca oturtmak, imkân vermek, güç ve otorite tanımak" anlamındadır.
Kur’an’da:
Yusuf 12/56: Yusuf’a yeryüzünde imkân verilmesi
Kehf 18/84: Zülkarneyn’e otorite verilmesi
Hac 22/41: Yeryüzünde yerleşmiş olanlar adaletle hükmeder
Kasas 28/6: İsrailoğullarına yeryüzünde “temkin” (güç) verilmesi
Bu kavram, bir tür “ilahi yetki izni”dir. Ama bu yetkiyi Allah’a karşı kullanırsan azaba dönüşür, hakkı gözeterek kullanırsan görev olur.
---
✍️ Sonuç:
1. Oy vermek şirk değildir; şirk, Allah’ın yetkilerini başkasına vermektir.
2. Hz. Yusuf ve Zülkarneyn örnekleri, ilahi sınırlar içinde meşru yöneticilik örnekleridir.
3. Kur’an, şekle değil, niyete, içeriğe ve adalete bakar.
> “Allah hükmünde hiçbir ortağı kabul etmez.” (Kehf 18/26)
Ama sen halkın temsilcisini seçiyorsan, kararlarında Allah’a hesap vereceğine inanıyorsan, şirkle ilgisi yoktur.
Yorumlar
Yorum Gönder