Musa Nebimizin Portresi ⚡
---
⚡ Kur’an’daki Musa: Sadece Firavun’la Değil, Zihniyetle Savaşan Adam
🧠 1. Musa’nın Savaşı "Firavun" ile Değil, Firavunluk Zihniyetiyleydi
Kur’an'daki Firavun sadece bir kişi değil; “Ben sizin en yüce Rabbinizim” (79:24) diyen her çağdaki otoriter aklın temsilidir. Musa'nın mücadelesi bu tiran aklın yıkılması için bir devrimdir.
Musa’nın misyonu: Bir toplumu sadece fiziksel kölelikten değil, zihinsel teslimiyetten de kurtarmaktı.
"Siz hâlâ sihirle mi büyülenmişsiniz?" (26:49) diyen Firavun’un halkı, sorgulamayan kalabalıkları temsil eder.
🔥 2. Musa’nın Asası: Sihir Değil, Anlamın Yıkıcı Gücü
Kur’an’daki asa, sadece bir değnek değil. Asa:
Kavramların devrimci dönüşümüdür.
Deyim yerindeyse “sözün kamçısıdır.” (Bak: 7:117 – “Asasını attı, hemen uydurduklarını yuttu.”)
Asa, Musa'nın hakikatle beslenen iradesidir. Firavun’un büyücüleri ise düzeni koruyan söz ustaları, algı yöneticileridir.
📖 3. Musa’nın Kitabı: Taş Levhalar Değil, Toplumsal Bilinç
Kur’an’da Musa’ya verilen levhalar (elvâh), yalnızca fiziksel tabletler değildir. O levhalar:
Toplumun yeni kodlarıdır.
Adaletin, hakikatin ve sorumluluğun kolektif hafızasıdır. (7:145 – “Her şeyden bir öğüt ve olayların açıklamasını yazdık...”)
🧱 4. Musa’nın Mucizeleri Değil, Direnişi Gerçek Mucizedir
Barajın patlatılması, aslında yol açan iradedir.
Elini çıkarınca beyazlık (27:12), gizlenen hakikatin görünür olmasıdır.
Sihirbazlar secdeye kapandı (7:120) çünkü hakikat karşısında propaganda çökmüştür.
🧬Musa'nın Travması — "İsrailoğulları'yla Uğraşmak"
Musa’nın belki de en büyük mücadelesi, kendi halkının içindeki ataleti aşmaktı.
“Biz bu işe sabredemeyiz, tanrılar yap bize.” (7:138)
Yani Musa'nın kavmi:
Kurtulmuş ama özgürleşememişti.
Bedeni çıkmıştı Mısır’dan, zihni hâlâ esirdi.
🚩 Sonuç:
📌 Musa Kur’an’da sadece bir peygamber değil, otoriteye karşı direnişin, halkı uyandırmanın ve zihni kölelikten kurtarmanın öncüsüdür.
Asasıyla deniz yarmadı, zihinleri yardı.
“Ben size Rabbinizden apaçık bir delil getirdim.” (7:105)
“Firavun, yeryüzünde büyüklük tasladı... ama sonu helak oldu.” (10:75–92)
Yorumlar
Yorum Gönder