HIRSIZLIK 3️⃣ – Adaletin Derin Boyutu




🪓 HIRSIZLIK 3️⃣ – Adaletin Derin Boyutu: Yetim Malı, Tartı, Zimmet

Kur’an’da Hırsızlık Yalnızca “Çalma” Değildir

Kur’an, hırsızlığı yalnızca bir kişinin başkasına ait mala gizlice el koyması olarak sınırlamaz. Aksine, ahlakî, ekonomik ve yönetsel yozlaşmanın her türünü bu kapsama dahil eder. Hırsızlık, Kur’an’a göre gizli bir el uzatma değil; açıkça bir hak gaspıdır. Ve bu gasp, her zaman mal çalmakla olmaz.


---

🧒 1. Yetim Malı Yemek – Güçlünün Hakkı Ezmesi

> “Yetimlerin mallarını haksız yere yiyenler, karınlarını ateşle doldurmuş olurlar. Onlar alevli ateşe gireceklerdir.”
(Nisâ 4:10)



Yetim; korunmasız, güvencesiz, ekonomik olarak zayıf bireyi temsil eder. Onun malına el uzatmak:

Yalnızca mala değil, masumiyete saldırıdır.

Bir tür "devlet eliyle yapılan hırsızlıktır", çünkü çoğu zaman koruyucu pozisyondaki kişi (veli, yönetici) bu suçu işler.


Kur’an bu eylemi doğrudan cehennemlik büyük günah ilan eder. Çünkü burada:

Suç, sadece mala değil,

Toplumsal adaletin özüne yöneliktir.



---

⚖️ 2. Ölçü ve Tartıda Eksiltmek – Ticari Hilecilik

> “Eksik ölçüp tartanların vay haline! Onlar, insanlardan alırken tastamam alırlar; ama kendileri ölçüp verdiklerinde eksik verirler.”
(Mutaffifîn 83:1–3)



Bu ayetler, ticari hırsızlık dediğimiz kavrama işaret eder:

Açık bir soygun yoktur,

Ama sistemli bir sömürü vardır.


Kur’an bu eylemi:

Adaleti sarsan bir hastalık,

Toplumu içten çürüten bir mikroorganizma gibi tasvir eder.


Bu suçun cezası somut olarak belirtilmez. Çünkü cezadan çok, ahlaki uyanış ve vicdanî sorumluluk öne çıkarılır.


---

🏛️ 3. Kamu Malını Zimmete Geçirme – Devlet Eliyle Hırsızlık

> “Kim ganimetten hıyanet ederse, kıyamet günü o çaldığı ile gelir...”
(Âl-i İmrân 3:161)



Bu ayette konu, savaş sonrası kamu malının bölüşümünde güç sahibi birinin zimmetine mal geçirmesidir.

Modern deyimle:

Yetki kullanarak zimmet,

Bürokratik yollarla mal kaçırma,

İhale oyunları, kaynak kaydırma...


Kur’an, bunu da ağır bir ahiret cezasıyla ilişkilendirir:

> “Çaldığı ile gelir” — yani dünyada gizlenen şey, ahirette alenen sergilenir.




---

🧠 SONUÇ: Hırsızlık Kur’an’da Bir Ahlak Suçudur, Kılık Değiştirir

Kur’an’daki hırsızlık kavramı, şu üç ortak özelliği taşır:

Özellik Açıklama

Gizli ya da açık gasp Mal, imkân veya hak üzerinden olabilir
Güvenin ihlali Yetim malı, kamu kaynağı, ticari işlem fark etmez
Toplumsal bozulma Bireysel değil, sistemsel bir ahlaksızlıktır


Kur’an, sadece ceza vermekle yetinmez; insanı vicdanla yüzleştirir.
Ceza, bireyi utandırmak değil; toplumu uyandırmak içindir.


Yorumlar

Öne çıkan Makaleler

Kurana göre Sevgi ile Aşk ❤

YASAK MEYVE ? 🍎

Habibullah demek ŞİRKTİR 📣