Kuranda kısırlık ❓️
Kur’an’da “kısırlık” (ar. ʿuqm, ʿaqīm, ʿāqir, ʿaqīm) ile ilgili birkaç ayet yer alır ve bu bağlamda hem biyolojik hem mecazi anlamlar öne çıkar. Bu kavramlar genellikle peygamber kıssalarında geçer ve bazen mucizevi doğumlara, bazen de Allah’ın mutlak kudretine vurgu yapar.
Ancak Kur’an’da gerçekten de "kısırlık iyileştirilir mi?", "kısırlık kalıcı mıdır?" gibi sorularla ilgili ayetler dikkatli okunmalıdır çünkü burada hem dilsel hem teolojik anlamda bir derinlik vardır. Bazı ifadeler ilk bakışta çelişkili gibi görünebilir. Bu sebeple kelime analizleri, bağlam ve Kur’an bütünlüğü içinde bu konuyu inceleyelim.
---
🔍 1. Kısırlık Kavramı ve Geçtiği Ayetler
A) Aḳīm – Kısır
Bu kelime dişi veya erkek için kullanılabilir, ancak Kur’an’da dişi bağlamında (kadın kısırlığı) geçer:
📌 Zâriyât 51/29
> "Bunun üzerine karısı bağırdı; yüzünü buruşturup ellerini çırparak: 'Ben yaşlı bir kısır kadınken mi doğuracağım!' dedi."
🔹 Burada geçen kelime ʿaqīm (عَقِيم)’dir ve kısırlık anlamına gelir. Kadın hem yaşlıdır hem de kısır olduğunu söyler.
📌 Âl-i İmrân 3/40
> “(Zekeriya) Dedi ki: 'Rabbim! Bana bir oğul nasıl olur? Karım kısırdır, ben de ihtiyarlığın son sınırına geldim.'”
🔹 Buradaki kelime ʿāqir (عَاقِر)’dir; “kısır kadın” için geçer. Burada da doğum imkânsızlığı hem fizyolojik (yaşlılık) hem biyolojik (kısırlık) üzerinden anlatılır.
---
🧠 2. Kısırlık ve Mucizevi Doğumlar
Kur’an’da doğrudan Allah’ın müdahalesiyle, yani doğal süreçlerin dışına çıkılarak gerçekleşen mucizevi doğumlar vardır:
Zekeriya’nın duası ve Yahyâ’nın doğumu:
📌 Meryem 19/4-10, Âl-i İmrân 3/37-40
Zekeriya karısının kısır olduğunu ve yaşlandığını söylese de Allah onun duasını kabul eder ve ona Yahya’yı müjdeler. Burada kısırlık Allah’ın kudretiyle aşılmıştır.
İbrahim’in karısı Sâre:
📌 Zâriyât 51/28-30, Hûd 11/71
Sâre yaşlı ve kısır olduğunu söyler; ama melekler, Allah’ın onu İshak ve ardından Yakub ile müjdelediğini belirtirler.
---
🧩 3. Kısırlığın Kalıcı mı Olduğu, Yoksa Aşılabildiği Meselesi
❗ “Kısır” sıfatı kalıcı mı?
Bu çok önemli bir sorudur. Kur’an’daki dilsel yapı, kısırlığın kalıcı olduğu izlenimi verse de, Allah’ın kudreti bağlamında bunun aşılabildiği görülür. Bu durum dilsel değil, teolojik bir mesaj içerir:
> "Allah dilediğine kız çocukları verir, dilediğine erkek çocukları verir, dilediğine hem erkek hem kız verir; dilediğini de kısır yapar. Şüphesiz O, her şeyi bilendir, her şeye gücü yetendir." — 📌 Şûrâ 42/49-50
🔹 Burada kısırlık dahil tüm doğurganlık biçimlerinin Allah’ın irade ve ilmi dahilinde olduğu vurgulanır.
🔹 Demek ki kısırlık da Allah’ın yaratıcı takdiriyle hem verilir hem de geri alınabilir.
---
🧬 4. Kelime Tahrifi Var mı?
Kur’an’ın kendi iç bütünlüğüne baktığımızda bir çelişki ya da kelime tahrifi söz konusu değildir. Ancak, bazı klasik tefsirlerde, "kısır olduğu halde çocuk doğurması" mucizeye bağlanırken; modern bazı yaklaşımlar bu durumu fiziksel/anatomik değil, toplumsal/etik bağlamda açıklamaya çalışır.
Örneğin:
Kadının "kısırım" demesi, gerçekten tıbben kısır olduğu anlamına mı gelir?
Yoksa toplumun veya kendi öz algısının bir ifadesi mi?
Kur’an’da bu ifadeler kişilerin sözüdür, Allah’ın doğrudan tespiti değildir. Örneğin:
> "Ben yaşlı bir kadınım, üstelik kısırım, nasıl çocuk doğurayım?" — Bu, Sâre'nin sözüdür.
Yani "kısırlık" kavramı kişinin mevcut bilgisine göre kendi yetersizliğini ifade ettiği bir beyan olabilir. Allah ise o bilgiyi aşan bir kudret sergiler.
---
🧠 5. Kısırlığın Temsili (Mecazi) Anlamları
Kur’an'da bazı kelimeler hem biyolojik hem de mecazi anlam taşır.
📌 ʿAqīm – Bereketsiz/Kısır
> "Kavmin üzerine kasırga gibi bir rüzgâr gönderdik, öyle ki onda hiçbir bereket yoktu – kısır bir rüzgâr."
— Zâriyât 51/41
Burada ʿaqīm rüzgar için kullanılır. Yani sadece kadınlar için değil, kısır/sonuçsuz/üretken olmayan şeyler için de kullanılır. Bu bağlamda "kısırlık" bazen bereketsizlik, işlevsizleşme, kuraklık, ilerleyememe, neslin kesilmesi, hatta toplumun manevi tükenmişliği gibi sosyolojik anlamlara da gelebilir.
---
📌 SONUÇ: Kur’an’da Kısırlık
Alan Anlam ve Açıklama
Lafzi ʿaqīm, ʿāqir gibi kelimelerle doğrudan biyolojik kısırlık tanımlanır.
Bağlamsal Kısırlık Allah’ın iradesiyle aşılabilir; kalıcı değildir.
Teolojik Allah'ın kudreti tüm fiziki engellerin üstündedir. Kısırlık verilebilir ve alınabilir.
Mecazi Verimsizlik, bereketsizlik, sonuçsuzluk gibi soyut anlamlara da gelir.
Tahrif yok Ayetlerde bir tutarsızlık veya çelişki yoktur; bağlam farkı vardır.
Yorumlar
Yorum Gönder