Kuranda Güneş Metaforu​☀️



​☀️Kur’an’da Güneş (Şems) Metaforunun Analizi

​Kur'an'da güneş (eş-şems), yalnızca bir gök cismi değil, insana kozmik düzen üzerinden ahlaki ve zihinsel ibret sunan, mesaj-merkezli bir metafordur.

​1. Kelime Kökeni ve Anlamsal Çerçeve

​Kur'an'da güneş için kullanılan temel kelime اَلشَّمْسُ – eş-şems'tir.

  • Kök Anlamı: ش م س (ş-m-s) kökü; ısınmak, aydınlanmak, parlamak ve bir şeyin sıcağın etkisiyle genişlemesi anlamlarına gelir.

  • Kullanım Bağlamları: Kur'an'da güneş, fiziksel anlamının ötesinde güç, kozmik düzen, kıyamet (dünyevi düzenin sona ermesi) ve ahlaki/zihinsel aydınlanma bağlamlarında kullanılır.

  • Işık Ayrımı: Güneş, kendi ışığı anlamına gelen ziyâ olarak, Ay ise yansıyan ışık anlamına gelen nûr olarak nitelenir (Yunus 5). 

  • Bu, bilginin kaynağı ve yansıması arasındaki uyumu temsil eder.

​2. Temsilî Dil Kullanımı (Kıssalar Üzerinden)

​Kur'an'daki güneş tasvirlerinin gözleme dayalı, algısal ve didaktik olduğunu üç ana örnekle açıklar.

​A. Zülkarneyn Kıssası: Algısal Tasvir

​Kehf 86'da geçen, "Güneşi, kara balçıklı bir gözeye batıyor buldu" ifadesi:

  • Algısal Vurgu: Kur'an, güneşin gerçekten balçığa battığını değil, Zülkarneyn'in onu öyle bulduğunu (vecedehâ) söyler. 

  • Bu, gözlemcinin konumu itibarıyla güneşin ufukta bıraktığı görsel bir izlenimin tasviridir.

  • Amaç: Tasvirin amacı kozmoloji değil, Zülkarneyn'in sefer tecrübesini ve karşılaştığı sahnenin atmosferini kurmaktır.

​B. Ashab-ı Kehf: Koruyucu İşlev

​Kehf 17'de güneşin, izole bir yaşam durumunu anlatmada, mağaraya sağdan uzaklaşması ve soldan teğet geçmesi tasviri:

  • Gözlem ve Coğrafya: Bu, mağara girişinin yönü itibarıyla gençlerin zararlı sıcaktan korunmasını sağlayan doğal bir gözlemi yansıtır.

  • Didaktik Mesaj: Güneşin doğrudan vurmaması, aynı zamanda aşırılıklardan korunmak, ölçülü yaşamak ve ilahi rahmetle desteklenmek temalarını simgeler.

​C. İbrahim’in Arayışı: Otorite Testi

​En'âm 76–79'daki yıldız, ay ve güneşin tek tek "rab" olma iddiası üzerinden test edilmesi:

  • Güneşin Rolü: Güneş (en büyük görünür gök cismi), en güçlü görünen otoritenin simgesi olarak sunulur.

  • Geçicilik Vurgusu: Güneşin batmasıyla birlikte, bu en yüksek gücün bile geçici olduğu, dolayısıyla "rab" olamayacağı anlaşılır. 

  • Bu, insanın bağlanma ve otorite arayışının yanıltıcılığını öğretir.

​3. Ana Metaforik İşlevler

​Kur’an’da güneşin üç temel metaforik işlevi vardır:

  1. Düzenin İşareti: Güneş, zaman birimi (gün, yıl) ve yön bulma aracı olarak Kozmik Düzenin devam ettiğini gösterir.
  2. Sınavın Metaforu: Batması, teğet geçmesi gibi durumlar geçicilik, ölçülülük ve sınanma temalarını taşır.
  3. Otorite ve Gücün Temsili: Krallık ve en yüksek gücün alegorisi olarak kullanılır, ancak aynı anda fani olduğu gösterilir.

​4. Kıyamet Sahnesinde Güneş

​Kıyamet anlatılarında güneş, kozmik düzenin sonlanışını simgeler:

  • Tekvîr (Sarılıp Dürülme): Dünyevi düzenin ve insanın bağlandığı güç sembollerinin yok olacağını gösterir (Tekvîr 1).

  • Ce’m (Toplanma) ve Tasıyr (Söndürülme): Mutlak kudretin yalnızca Allah'a ait olduğunu vurgular.

Sonuç: Kur'an'daki güneş anlatımının temel amacının astronomi yapmak değil, insanın algısını, psikolojisini ve otorite arayışını eğitmeyi amaçlayan bir “kozmik pedagoji” dili olduğunu belirtir.

UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

Yorumlar

Öne çıkan Makaleler

Kurana göre Sevgi ile Aşk ❤

YASAK MEYVE ? 🍎

Habibullah demek ŞİRKTİR 📣