Hurûf-u Mukattaa - 18 Kök–harf–resim yöntemi
Aynı kök–harf–resim yöntemini koruyarak Kıssa – Sünnet – Zikir kavramlarını Kur’an merkezli biçimde analiz edelim.
1. KISSA (قِصَّة / قَصَص)
Kök: ق ص ص (q–ṣ–ṣ) — iz sürmek, bir şeyi adım adım takip etmek, kesintisiz çizgi halinde aktarmak
Kur’an’daki temel anlam
Kıssa =
Gerçek bir olayın izini takip ederek aktarma.
“Masal” değil, “iz sürme, gerçeğin ardına işlenen aktarım”.
"نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ" (12:3)
→ “Biz sana en güzel kıssayı izini sürerek anlatıyoruz.”
Harf-resimleri
1) ق (Qâf) — Derin kaynak, kök, başlangıç noktası
-
Gizli kaynak
-
Derinlik
-
Kökten gelen güç
2) ص (Sâd) — Yüzeye açılan çizgi, kuşatma, sahne
-
Yüzeyi çerçevelemek
-
Süreklilik
-
Açık sahne
3) ص (Sâd tekrar) — İz sürmede devamlılık
-
Tekrar eden çizgi
-
Katmanlı ilerleme
Harflerin çizdiği resim
Q → Ṣ → Ṣ
= Derin bir kökten (q) alınan olayın, yüzeye adım adım (ṣ) ve iz takip edilerek (ṣ) aktarılması.
Sonuç:
Kıssa, olayın “gerçek izini takip ederek” yeniden kurulmasıdır.
2. SÜNNET (سُنَّة)
Kök: س ن ن (s–n–n) — yol açmak, iz bırakmak, süreklilik, kanun hâline getirmek
Kur’an’daki ana kullanım:
Sünnetullah = Allah’ın değişmeyen işleyişi.
"وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا" (33:62)
Harf-resimleri
1) س (Sîn) — Yol, çizgi, akış
-
Uzayan çizgi
-
Süreklilik
-
Hareket yönü
2) ن (Nûn) — çekirdek, öz, tohum, belirleyici nokta
-
İlke
-
Çekirdek kararlılık
-
İçsel sabite
3) ن (Nûn tekrar) — Kararın sabitlenmesi
-
Kanunlaşma
-
Değişmezlik
Harflerin çizdiği resim
S → N → N
= Sürekli akan bir çizginin (s), öz bir ilkeye (n) oturarak, tekrar eden bir sabitliğe (n) dönüşmesi.
Sonuç:
Sünnet = Kanunlaşmış yol.
→ Allah’ın işleyişinin sabit ilkeleri.
3. ZİKİR (ذِكْرٌ)
Kök: ذ ك ر (dh–k–r) — hatırlamak, anmak, bilinçte canlı tutmak, uyarı
Kur’an’daki kullanım çeşitleri
-
Kur’an’ın isimlerinden biri:
"إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ" (38:87) -
Namaz içindeki anma
-
Kalbin Allah bilincinde kalması
Harf-resimleri
1) ذ (Zâl / Dhāl) — ince temas, uyarı, hafif dokunuş
-
Fark ettiren işaret
-
Bilincin uyanması
-
“Zihne dokunan titreşim”
2) ك (Kâf) — güç, çerçeve, zihinsel alan
-
Düşünce alanını tutma
-
Bilinci çerçeveleme
3) ر (Râ) — akış, yön değiştirme, dönüş
-
Bilincin harekete geçmesi
-
İç yöneliş
-
Süreklilik
Harflerin çizdiği resim
Dh → K → R
= Bilince ince bir dokunuşla başlayan (dh), zihni çerçeveleyen (k), sonra onu yönlendiren ve akıtan (r) bir bilinç akışı.
Sonuç:
Zikir = Bilincin Allah’a doğru sürekli yönelmesi; hatırlamanın akış hâline gelmesi.
ÜÇ KAVRAMIN BÜTÜNSEL İLİŞKİSİ
1. Kıssa → Hakikatin izi
Olayın hakikat bağlamını kurar.
(Geçmişte gerçekleşenin izi.)
2. Sünnet → İlkenin sürekliliği
İzlenen bu olayların arkasındaki ilahî yasayı gösterir.
(İşleyişin değişmez düzeni.)
3. Zikir → Bilincin aktif tutuluşu
Bu yasayı ve kıssadan gelen ilkeyi bilinçte canlı tutar.
(Sürekli hatırlama ve yöneliş.)
Kavramsal zincir
Kıssa → Olayın izini açar
Sünnet → O olayın ardındaki yasayı gösterir
Zikir → O yasayı bilince yerleştirir
Bu üçlü, Kur’an’ın eğitim metodunun temel omurgasıdır.
UYARI / HATIRLATMA
Yorumlar
Yorum Gönder