TEVRAT: VAHİYLERİN BİRİKİMİ
📜 TEVRAT: VAHİYLERİN BİRİKİMİ
1. “Kitap” Kur’an’da yazılı metin değil, hüküm ve yasa demektir
📖 “Allah rahmeti kendine yazdı (ketebe).”(En‘âm 12)
Bu, yazmak fiilinin “karara bağlamak” anlamına geldiğini gösterir.Dolayısıyla “kitap verilmesi”, bir topluma ilahi düzenin emanet edilmesi demektir.
2. Tevrat, İsrailoğullarına gelen çoklu vahiy yasalarının bütünüydü
📖 “Biz Musa’ya Kitabı verdik ki doğru yolu bulsunlar.”(İsra 2)
📖 “Ona levhalarda her şeyden öğüt ve açıklama yazdık.”(A‘râf 145)
📖 “Onların izleri üzerine Meryem oğlu İsa’yı gönderdik; o, önündeki Tevrat’ı doğrulayıcı idi.”(Maide 46)
Buradaki “önündeki Tevrat” tek bir kitap değil, İsrailoğullarına gönderilen ardışık vahiylerin bütünüdür.
3. Kur’an’a göre “kırtas” hale getirilmiş kitap, vahyin ruhunu öldürür
İşte burada En‘âm 7. ayet devreye girer — vahyin “kırtaslaştırılması”, yani bir metne indirgenmesi tehlikesine dikkat çeker:
📖 “Eğer sana kâğıda yazılı bir kitap indirseydik de, onu elleriyle tutsalardı, inkârcılar yine ‘Bu apaçık bir sihirdir’ derlerdi.”(En‘âm 7)
Bu ayet, açıkça şunu söyler:
“Vahiy bir kâğıt (kırtas) üzerine inse bile, yazıya dönüşmesi onu kabul ettirmez.”
4. Ehli Kitap = yazıya dökülmüş ilahi yasaya tabi toplumlar
📖 “Ehli kitap, kendilerine apaçık delil geldikten sonra ayrılığa düştüler.”(Beyyine 4)
5. Tevrat’ın insan eliyle kırtaslaşması: Bakara 79
Kur’an bu dönüşümü açıkça anlatır:
📖 “Vay haline o kimselerin ki, kitabı elleriyle yazdılar, sonra ‘Bu Allah katındandır’ dediler.”(Bakara 79)
Bu, vahiy zincirinin metinleştirilip beşerî otoriteye dönüştürülmesini anlatır.
6. Kur’an, Tevrat sistemini onaylar ama onu tashih eder
📖 “Biz sana, ellerindekini doğrulayıcı olarak Kitabı hak ile indirdik; Tevrat ve İncil üzerine koruyucu (muhaymin) olarak.”(Maide 48)
🌿 Sonuç: En‘âm 7 Işığında Tevrat’ın Gerçek Yüzü
En‘âm 7 bize şunu öğretir:
Vahyin değeri, yazıya dönüşmesinde değil, ilahi bilincin kalplerde yaşamasındadır.
Bu nedenle:
-
Tevrat, Musa’ya verilen emirlerin ötesinde, İsrailoğullarına gelen vahiy yasalarının sürekli akışıdır.
-
“Kitap”, bu yasaların Allah tarafından hükme bağlandığı anlamına gelir.
-
“Ehli kitap” ise bu hükümlere tabi olan toplumdur.
-
“Kırtas” hale getirilmesi ise vahyin yaşayan ruhunu donuk bir metne çevirmiştir.

Yorumlar
Yorum Gönder