HERKES YARGIÇ, HERKES HAKİM ⚖️
⚖️ “HERKES YARGIÇ, HERKES HÂKİM”:
KUR’AN’A GÖRE DİNİ SAHİPLENENLERİN KİBİRİ VE ÜMMET BİLİNCİNİN YİTİŞİ
1. Kendini Kurtulmuş İlan Edenlerin Hastalığı
Kur’an, tarih boyunca her topluluğun kendisini “kurtulmuş”, diğerlerini “mahkûm” ilan etmesini eleştirir:
“Yahudiler: ‘Biz Allah’ın oğulları ve sevgilileriyiz’ dediler. De ki: Öyleyse niçin günahlarınızdan dolayı size azap ediyor? Hayır, siz O’nun yarattıklarından bir topluluksunuz.” (Maide 18)
Bugün de benzer bir mantık sürüyor: herkes, kendi yorumunu tek hakikat sayıp başkalarını “cehennemlik” ilan ediyor. Oysa Kur’an, kurtuluşu gruba değil bilince bağlar:
“Kim iyilik yaparsa kendi nefsi için yapar, kim kötülük yaparsa kendi aleyhine yapar.” (Casiye 15)
2. Allah’ın Yerine Geçenler: Yargı Yetkisini Gasbetmek
Cehenneme kimin gireceğine, cennete kimin layık olduğuna karar vermek Allah’a mahsustur:
“Hüküm yalnız Allah’ındır.” (Yusuf 40)“Aranızda hükmü verecek olan Allah’tır.” (Nisa 141)
Ama insan, “hakim koltuğuna” oturmayı sever. Kendi mezhebini, cemaatini, hatta yorumunu “ilahi hüküm” zanneder. Böylece dini vicdanî teslimiyetten, ideolojik üstünlük yarışına çevirir.
Kur’an bu tavrı “dinin parçalanması” olarak niteler:
“Dinlerini parça parça edip bölük bölük olanlar var ya, senin onlarla hiçbir ilgin yoktur. Onların işi Allah’a kalmıştır; sonra O, yaptıklarını kendilerine bildirecektir.” (En’am 159)
3. Kibir: İlahi Bilincin Kör Noktası
Kibir, Kur’an’a göre şeytanî bilincin özüdür. İblis, Âdem’i küçümsediğinde aslında bir “yargıç” rolüne bürünmüştü:
“Ben ondan üstünüm.” (A’raf 12)
Bugün de benzer bir ses yankılanıyor:
“Biz onlardan üstünüz, bizim imanımız daha sahih.”Bu, iblisin ilk yargısıdır — ve hâlâ sürmektedir.
4. Ümmet Olmak: Hüküm Dağıtmak Değil, Merhameti Paylaşmak
Ümmet olmanın temeli, ortak hüküm değil ortak merhamettir. Kur’an, ümmeti “birbirine şefkatli” olarak tanımlar:
“Mümin erkekler ve mümin kadınlar birbirlerinin velileridir.” (Tevbe 71)
5. Gerçek Hâkimiyetin Bilinci
Kur’an’ın uyarısı net:
“Cehennemlikleri en iyi bilen Benim.” (Secde 13)“Siz kendinizi temize çıkarmayın; kimin sakındığını en iyi Allah bilir.” (Necm 32)
Kurtuluş, kimsenin “elinde tuttuğu bir belge” değildir. O, görünmeyen bir ilahi terazinin sonucudur.
6. Sonuç: Hakimlikten Şahitliğe Dönüş
Kur’an insanı “hakim” değil “şahit” olmaya çağırır:
“Sizi orta bir ümmet kıldık ki, insanlar üzerine şahitler olasınız.” (Bakara 143)
UYARI / HATIRLATMA
.jpg)
Yorumlar
Yorum Gönder