Kayıtlar

Zekice Şahitlik: Görmek, Söylemek ve Adaletin İnceliği

Resim
Yusuf Kıssasında Zekice Şahitlik: Görmek, Söylemek ve Adaletin İnceliği Kur’an, hikayelerle insanı hem iman hem akıl sahasında eğitir. Bu hikayelerden biri de Yusuf (a.s.) kıssasıdır; içinde birden fazla derin anlam ve ince nüans barındırır. Özellikle Kral Azizin karısı ile Yusuf arasındaki olayda ortaya çıkan “şahitlik” meselesi, Kur’an’ın adalet ve hikmet anlayışını mükemmel biçimde yansıtır. Olayın Özeti ve Şahitlik Kavramı Yusuf’un iffetine kast eden Kral Azizin karısı, onu tuzağa düşürür. Yusuf kaçarken gömleği arkasından yırtılır. Kadın, suçu Yusuf’a atar. Ancak orada, kadının ailesinden bir adam, “zekice” bir şahitlik yapar. Burada Kur’an “şahit” kelimesiyle, sadece “gözle görmek” anlamına gelen ve “doğrudan tanıklık” değil, aynı zamanda akıl yürütme ve durumu değerlendirme anlamını da içeren bir kavrama işaret eder. Şahitlik ve Akıl Arasındaki İnce Çizgi Bu şahıs doğrudan olayı “gördüğünü” yüksek sesle söylemez; yani “ben gördüm, şu oldu” demekten kaçınır. Bunun birkaç se...

Kur’an’da Kelime Sanatının İnceliği

Resim
Kur'an'daki Belagat Mucizesi: Kelimelerin Derin Anlam Katmanları Kur'an-ı Kerim, sadece bir ilahi rehber kitap olmakla kalmaz, aynı zamanda Arap dilinin en yüce belagat ve edebi sanat örneklerini barındıran eşsiz bir metindir. Her bir kelime, harf, hatta bir hareke bile derin anlamlar taşır ve ilahi mesajın hassas nüanslarını okuyucuya aktarır. Bu makalede, Kur'an'daki kelime seçiminin ne kadar incelikli olduğunu, benzer anlamlara sahip gibi görünen kelimelerin nasıl farklı bağlamlarda kullanılarak derin manalar ifade ettiğini, Maide Suresi 18. ayetindeki "ebnu" (أبنؤا) örneğini daha geniş bir perspektifle ele alarak irdeleyeceğiz. Kur'an'da Kelime Seçiminin Önemi ve "Ebnâ" / "Ebnu" Örneği Kur'an'da kelimelerin seçimi asla tesadüfî değildir; aksine, her kelime belirli bir hikmet ve amaç doğrultusunda yerini almıştır. Aynı kökten türeyen veya benzer anlamlara sahip görünen kelimelerin farklı bağlamlarda kullanılması, Kur...

Yanlış Algılanan Sözcükler: Cennet

Resim
📖 10. Bölüm: Cennet (جَنَّة) – Duyusal Bir Mekan mı, Ruhani Bir Huzur mu? Kur’an’da Yanlış Algılanan Sözcükler Serisi 🌿 Giriş: Cennet Algısındaki Yanılgılar Geleneksel anlatımlarda cennet: Bolca meyve, nehirler, saraylar, hurilerle dolu maddi bir mekan Özellikle erkekler için tasarlanmış duyusal zevklerin yeri Ölüm sonrası bedensel bir tatmin yurdu Peki Kur’an’ın asıl mesajı nedir? Cennet daha çok neyi ifade eder? 📖 1. Ayetler: Cennet Tanımları Kur’an’da “cennet” (cennetun) ve “firdevs” gibi ifadelerle birçok tasvir yapılır: “Orada ebedi kalacaklardır. Onlara orada ne bir yorgunluk ne de bir uyku vardır.” (Bakara 2:25) “Orası, altından ırmakların aktığı cennettir.” (Muhammed 47:15) “Orada hoşnutluk ve esenlik vardır.” (İbrahim 14:23) 📌 2. Arapça Kelime Tahlili 📝 “Cennet” (جَنَّة) Köken: “j-n-n” kökü; örtmek, gizlemek, saklamak. Anlam: Korunan, örtülü bir alan; gizli nimetlerin olduğu yer. Fiziksel yerden çok, korunmuş, kutsal ve arındırılmış...

Yanlış Algılanan Sözcükler: Ruh

Resim
📖  8. Bölüm: Ruh (رُوح)  – Nefes mi, Varlık mı? Kur’an’da Yanlış Algılanan Sözcükler Serisi 🌬️  Giriş: Ruh Kavramına Genel Bakış Kur’an’da “ruh” kelimesi hem çok geçer hem de derin, çok katmanlı anlamlara sahiptir. Genel algı çoğunlukla: İnsan ruhu = ölümsüz, soyut bir varlık Ruh = sadece nefes almak, yaşam enerjisi Peki Kur’an’da “ruh”un gerçek anlamı nedir? İsrailiyat ve sonraki yorumlarda ne gibi çarpıtmalar oldu? Bu bölümde Kur’an’daki “ruh”un anlamını açacağız. 📖  1. Ayetler: Ruh Kelimesinin Kullanımı Kur’an’da “rûh” kelimesi yaklaşık 70 yerde geçer. Örnekler: “Onu, senin kalbine uyarıcılardan olasın diye açık bir Arapça ile Rûhulemîn ( Güvenilir bilgi ) indirmiştir..”   (Şuara 26:192) “Ruh, Rabbimin emrindendir.”   (Nahl 16:102) “Ruhumu üfledim.”   (Sad 38:72) 📌  2. Arapça Kelime Tahlili 📝  “Rûh” (رُوح) Köken:  Hareket ve esinti anlamlarına bağlı, rüzgar Literal:  Nefes, esinti, canlılık veren güç, bilgi Mecaz: Canlıl...

Yanlış Algılanan Sözcükler: İblis

Resim
📖 7. Bölüm: İblis (إِبْلِيس) – Düşmüş Melek mi, Haset ve Kin Duygusu mu? Kur’an’da Yanlış Algılanan Sözcükler Serisi 👹 Giriş: İblis’in Gerçek Kimliği Kur’an anlatılarında İblis, insanların zihninde genellikle şu yanlış imgelerle yer bulur: Cennette asi olmuş bir melek, Tanrı’ya isyan eden haşa “ışığın oğlu” (Lucifer), Kıyamete dek serbest bırakılmış bir “tanrısal düşman”. Peki, Kur’an’a göre İblis gerçekten kimdir? Melek mi yoksa cin mi? Yahudi ve Hristiyan kaynaklarının (İsrailiyat ve eskatoloji) İblis tasavvuru İslam tefsirine nasıl yansıdı? 📖 1. Ayetler: İblis’in Rolü Kur’an, İblis’in secde emrine karşı gelmesini çeşitli surelerde şöyle aktarır: “Hani meleklere, ‘Âdem’e secde edin’ demiştik; İblis hariç hepsi secde etti. O, cinlerdendi, Rabbinin emrinden dışarı çıktı.” (Kehf 18:50) “Dedi ki: Beni çamurdan yarattığın için mi secde etmeyeyim?” (A’râf 7:12) Bu ayetler İblis’in varoluşsal konumuna dair ipuçları verir: sadece melek değil, özgür iradesi olan ...

Yanlış Algılanan Sözcükler: Yecûc ve Mecûc

Resim
📖 6. Bölüm: Yecûc ve Mecûc (يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ) – Dev Yaratıklar mı, Kaos Güçleri mi? Kur’an’da Yanlış Algılanan Sözcükler Serisi 🗺️ Giriş: Yecûc ve Mecûc Kimdir? Kur’an’da Yecûc ve Mecûc (Gog ve Magog) kavmi zikredildiğinde, geleneksel anlatılarda ortaya çıkan imgeler: Dünyanın bir köşesinde zincirlenmiş, serbest kalmayı bekleyen devasa yaratıklar Kıyamet alameti olarak tüm yeryüzünü istila edecek barbar ordular Demir setin arkasında binlerce yıldır tutsak bir kavim Peki bu imgeler gerçekten Kur’an’a mı ait? Yoksa İsrailiyat ve Pers mitolojisinin gölgesinde mi şekillendi? 📖 1. Ayetler: Yecûc ve Mecûc Nerede Geçiyor? Kur’an’da Yecûc ve Mecûc iki yerde anılır: 🌟 Kehf Suresi 94-98: “Dediler ki: Ey Zülkarneyn! Yecûc ve Mecûc bu ülkede fesat çıkarıyorlar. Onlarla bizim aramıza bir set yapman için sana vergi verelim mi?” (Kehf 18:94) “Zülkarneyn dedi ki: Rabbimin bana verdiği imkan daha hayırlıdır. Bana kuvvetle yardım edin, sizinle onların arasına sağlam b...

Yanlış Algılanan Sözcükler: Arş

Resim
📖 5. Bölüm: Arş (عَرْش) – Somut Taht mı, İlahi Hükümranlık mı? Kur’an’da Yanlış Algılanan Sözcükler Serisi 👑 Giriş: Gökteki Taht İmgesi Nereden Geldi? Kur’an’da Allah’ın “arş” üzerinde oluşu anlatılırken, pek çok tefsirde bu şöyle resmedilmiştir: Gökyüzünde dev bir taht Allah’ın oturduğu ya da üzerinde durduğu fiziksel bir mekân Meleklerce taşınan muazzam bir koltuk Peki “arş” gerçekten somut bir taht mıdır , yoksa ilahi yönetim, egemenlik ve düzenin bir metaforu mudur? Bu bölümde: ✅ “arş” kelimesinin kökenine, ✅ Kur’an’daki bağlamına ✅ ve tarihsel olarak nasıl antropomorfik bir taht imgesine dönüştürüldüğüne odaklanacağız. 📖 1. Ayetler: Arş Geçen Yerler Kur’an’da “arş” 25 yerde geçer. Öne çıkan örnekler: “Allah, gökleri ve yeri altı günde yarattı, sonra arş üzerine istiva etti (yükseldi).” (A’râf 7:54) “Arşı taşıyanlar ve onun etrafında olanlar Rablerini hamd ile tespih ederler.” (Mümin 40:7) “Arşın Rabbi olan Allah, onların söylediklerinden yücedi...