UYARI / HATIRLATMA
Bu Blogda Ara
6 Haziran 2025 Cuma
Kuran’da İbrahim’in Arayışı ve Dinin Ahlâkî Sınırları
Bakara’daki “Dirilme” Teması 🧩
UYARI / HATIRLATMA
Bakara Ekonomisi "Kurban Edilen Put, Dirilen Vicdan"
UYARI / HATIRLATMA
Buzağıyı Erit, Bakara’yı Kes 🐂
UYARI / HATIRLATMA
Bakara ve Buzağı Kıssaları Ne Anlatıyor 🐂
UYARI / HATIRLATMA
5 Haziran 2025 Perşembe
Hümeze "Gösteriş, Servet ve Alay"
Gösteriş, Servet ve Alay: Kur’an’da Modern Narsisizmin Anatomisi
UYARI / HATIRLATMA
Nebî Eşlerine Evlenme Yasağı
UYARI / HATIRLATMA
Kur’an’a Eş Koşan Müşrikler
UYARI / HATIRLATMA
Kur’an’a Eş Koşan Müşrikler: Tevhidin İhlali Olarak Modern Şirk
- Yalnızca Allah’ın koyduğu hükümleri geçerli saymak (Yûsuf 12:40)
- Yalnızca Kur’an’ı dinin ölçüsü ve kaynağı kabul etmek (Ankebût 29:51)
- Din adına söylenen her sözü Kur’an terazisinde tartmak (Hucurât 49:6)
- Dini yalnız Kur’an’dan öğrenmeli
- Kur’an’a "yetmez" demekten kaçınmalı
- Hiçbir kaynağı Kur’an’la eşitlememeli
- Allah’ın sözünü insanların sözüyle tartmamalı
Kuranda Konuşan Ölü Bedenler ☠️
UYARI / HATIRLATMA
Kur’an’da İkilik ve Bütünlük ⛓️
Kavram Çiftleri Üzerinden Varlık ve Bilinç İnşası ⛓️
Kur’an’da sıkça karşılaşılan kavram çiftleri—iman–küfür, nur–zulmet, yaş–kuru, ins–cin gibi—yalnızca dilsel bir retorik değil, aynı zamanda varoluşun çift kutuplu yapısına işaret eden derin bir anlam sistematiğidir. Bu makale, Kur’an’daki “ikilik” (zıtlık, karşıtlık, tamamlayıcılık) ilkesinin hem epistemolojik hem ontolojik işlevlerini ortaya koymakta ve bu ikiliklerin nihayetinde nasıl “bütünlük” fikrine yöneldiğini incelemektedir.
UYARI / HATIRLATMA
Kuranda Kavram Çiftlerinin Sistematik Analizi 📘
📘 Kur’an’da Kavram Çiftlerinin Sistematik Analizi
1. Giriş: Kavram Çifti Nedir?
Kur’an’da anlamlar çoğu zaman karşıtlar, zıtlar veya tamamlayıcı çiftler üzerinden inşa edilir. Bu çiftler, hem eğitici (didaktik) hem de ontolojik (varlıksal) bir işlev görür.
UYARI / HATIRLATMA
SALAT VE TESBİH VAKİTLERİ 🌗
1. Salât Vakitleri: Kur’anî Belirleme ve Prensipler 🌗
Kur’an, salât ibadetini günün belirli zamanlarına yerleştirir. Bu vakitlerin her biri, farklı bilinç ve manevi yoğunluk düzeyleriyle ilişkilidir.
Hûd Suresi 114. ayet
“Gündüzün iki ucunda ve gecenin yakın saatlerinde salâtı ikame et. Çünkü iyilikler, kötülükleri giderir. Bu, hatırlayanlar için bir öğüttür.” (Hûd 11:114)
a. Sabah Salâtı
“Sabah salâtına şahit olunur.” (İsrâ 17:78)
-
Vakit: Güneşin doğmasından önce.
-
Eylem: Kur’an sesli okunur. “Şahadet edilir” ifadesi, bu vaktin sesli kıraate işaret ettiğini gösterir.
b. Akşam Salâtı
“Güneşin kaymasından karanlığın basmasına kadar salât ikame et.” (İsrâ 17:78)
-
Vakit: Güneşin batımı ile karanlığın çökmesi arası.
-
Eylem: Sesli kıraat. Akşam vakti, toplumsal bilinçlenmenin sembolüdür.
c. Cuma Salâtı
“Salât çağrısı yapıldığında Allah'ı anmaya koşun.” (Cum‘ah 62:9)
-
Vakit: Gündüz, muhtemelen öğleye yakın.
-
Eylem: Salât cemaatle yapılır. Dıştan sesli icra edilir, toplumsal çağrı niteliğindedir.
d. Yatsı Salâtı (Nebevî Özellik)
“Gecenin bir kısmında, sana mahsus nafile bir salât olarak uyan.” (İsrâ 17:79)
-
Vakit: Gece yarısından sonra.
-
Eylem: Sesli kıraat. Peygambere özel olmakla birlikte, ümmet için de örnek teşkil eder. Müzemmil Suresi'nde (73:1-6) bu vakit ayrıca vurgulanır.
2. Tesbih Vakitleri: Sessizlik ve İçsel Bilinç
Tesbih, Kur’an’da içsel bir yöneliş olarak öne çıkar ve bazı vakitlerde özellikle teşvik edilir.
a. Sabah ve Akşam
“Rabbinin adını sabah akşam an.” (İnsân 76:25)
-
Eylem: İçsel zikir ve tefekkür. Kur’an dıştan sesli okunmaz.
b. Gün Ortası ve Gün Sonu
“Göklerde ve yerde hamd O'nadır: günün sonlarında ve öğleye eriştiğinizde.” (Rum 30:18)
-
Vakit: Öğle ve ikindi.
-
Eylem: Tesbih ile içsel zikir. Bu vakitler, salât değil, tesbih vakti olarak vurgulanır.
c. Gecenin Derinliği
“Geceleri secde ederek ve ayakta durarak ibadet eden...” (Zümer 39:9)
-
Eylem: Salât ile birlikte derin tefekkür. Sessizlik ve içsellik hâkimdir.
3. Mahremiyet, Salât ve Günlük Hayatta Zaman Bilinci
Kur’an’da gündüz, çalışmanın ve dağılmanın zamanı olarak tanımlanır:
“Gündüzü geçiminiz için yarattık.” (Nebe 78:11)
Gece ise dinlenme ve manevî yoğunluk vaktidir:
“O, geceyi sizin için örtü, uykuyu dinlenme, gündüzü ise geçim vakti yaptı.” (Furkân 25:47)
Kur’an’da mahremiyetle ilgili dikkat çeken ayetlerden biri Nûr 24:58’dir:
“Ey iman edenler! Ellerinizin altında bulunanlar ve sizden henüz ergenlik çağına ulaşmamış olanlar, sizden üç vakitte izin istesinler...”
Mahrem vakitler:
-
Sabah salâtından önce
-
Öğle sıcağında elbise çıkarıldığı vakit
-
Akşam salâtından sonra
Dikkat edilirse, burada öğle vakti “salât” değil, bir “istirahat ve mahremiyet” anı olarak yer alır.
4. Özet Tablo: Kur’an’da Salât ve Tesbih Vakitleri
Sonuç: Kur’anî Zaman Bilinci ve Manevî Ritim
Kur’an’da salât, günün belirli vakitlerine yerleştirilmiş, bilinçli bir duruş ve manevî yöneliş olarak takdim edilmiştir. Sesli kıraatle icra edilen sabah, akşam ve cuma salâtları toplumsal bilinçlenme amacı güderken; tesbih, sessiz ve içsel bir bilinç inşasının aracıdır.
Peygamber’e özel kılınan gece yatsı salâtı, ümmete model teşkil eder ve manevi yoğunlaşmanın zirvesi olarak tanımlanır. Nebinin hayatta olması ve Kuran okumalarından daha fazla yaralanmayı hedefler. Nebi vefatı sonrası uygulamalarda Kuranın öğrenilmesi için Teravih namazı oluşturulmuştur. Bu ritmik ibadet düzeni, sadece bireysel arınmayı değil, toplumsal huzuru ve dengeli bir hayat akışını da hedefler. Kur’an, zamanı Allah’ın ayetlerinden biri olarak konumlandırır ve insanı, bu ayetle uyum içinde yaşamaya çağırır.
Ademoğullarının Kurban ile Yüzleşmesi 🐏
Tezekkür Yolculuğu: Ademoğullarının Kurban ile Yüzleşmesi 🐏
Kurban, tarihsel bir ritüel olmaktan çok daha derin bir çağrıdır. Kur’an, kurbanı yalnızca bir hayvan kesme töreni olarak değil, insanın içsel bir yüzleşmeye, bilinçli bir adanmaya yöneldiği bir tezekkür yolculuğu olarak sunar. Bu yolculuk, sadece belli bir mekânda yapılan fiziksel ibadet değil; aynı zamanda zihinsel, ahlaki ve toplumsal bir farkındalık eylemidir.
UYARI / HATIRLATMA