Bu Blogda Ara

10 Haziran 2025 Salı

Şükür için Çalışın ⚒️

UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

MÜMTEHİNE SURESİ "sizin de düşmanınız"


 


 😲 Mümtehine 60:1 – Ayetin Metni

يَا أَيُّهَا ٱلَّذِينَ آمَنُوا۟ لَا تَتَّخِذُوا۟ عَدُوِّى وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَآءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِٱلْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا۟ بِمَا جَآءَكُم مِّنَ ٱلْحَقِّ...

"Ey iman edenler! Benim de düşmanım, sizin de düşmanınız olanları dost edinmeyin. Siz onlara sevgi sözcükleri ulaştırıyorsunuz, hâlbuki onlar size gelen gerçeği inkâr ettiler..."

🔹 A. "Benim de düşmanım, sizin de düşmanınız"

  • Bu çok güçlü bir ifade.
    Allah, kendisine düşman olanlardan söz ediyor. Bu çok nadir bir ifadedir. Kur’an’da genelde insanlar Allah’a düşman olur, ama burada Allah’ın onlara düşman olduğunu söylüyor.

  • Aynı zamanda bu düşmanlık sadece Allah’a değil, iman edenlere de yöneliktir.

  • Kur’ân bağlamında bu tür düşmanlık:

    • Sistematik inkâr (küfür),

    • Gerçeği bilerek örten (tekzîb),

    • Elçiye ve onunla gelen mesaja karşı savaş anlamlarına gelir.

🔹B. "Dost edinmeyin (tettehidûhum evliyâ)"

  • Evliyâ” kelimesi “velî” kökünden gelir: yakın, koruyucu, içli dışlı olunan, sırdaş kişi.

  • Burada yasaklanan şey bireysel sevgi değil, politik/ideolojik yakınlık, yani düşmanca bir sistemle özdeşleşmek.

Bu, Mü’min 28’deki gibi “bir sözün geçerli olması için Firavun’un hizasına katılma” ile aynı bağlamdadır:
"Bir kısmınızı bir kısmınızla sınamak için kıldık…"

🔹 C. "Sevgi sözcükleri ulaştırıyorsunuz (tulqûne ileyhim bi’l-mevedde)"

  • Kelime dikkat çekici: "Mevedde" duygusal değil, karşılıklı sadakate dayalı sevgidir.

  • Burada kastedilen şey, onlara gönül vermek, gizli iletişim, duygusal ya da siyasi bir bağ kurmak.

🧩 Ama neden bu bağ yasak? Çünkü:

"...onlar size gelen gerçeği inkâr ettiler."

Buradaki kritik kelime: كَفَرُوا (kafarû)gerçeği örttüler.
Yani burada hakikate kasıtlı bir kapalılık söz konusu.


🧭 YÖNLENDİRİCİ İLKELER NELER?

⚖️ Kur’ân’ın bütünlüğü açısından çıkarım:

  1. İlişki yasağı kişisel değil, ilkesel bir karşı duruştur.
    Yoksa, Mümtahine 8. ayet doğrudan şöyle der:

    "Sizinle din konusunda savaşmayanlara iyilik etmenize ve adaletli davranmanıza Allah engel olmaz."

  2. Düşmanlık “sistem” temellidir, kişisel düşmanlık değil.

    • Kur’an’ın hiçbir yerinde müşriklerin çocuklarına, eşlerine düşmanlık telkin edilmez.

    • Aksine, “onların kalbine sevgi koyduk” (Rum 21), “annelerinizin emzirmesi” (Bakara 233) gibi evrensel rahmet dili devam eder.

  3. Ayette geçen olay ne olursa olsun, evrensel mesaj:

    • Vicdanın ve sadakatin sınavı.

    • İmanı – aile, aidiyet, korku, sevgi – gibi duygusal bağlara feda etmemek.


Kur’an’da “mevedde” ve “velâyet” kavramlarının geçtiği ayetleri, Mümtehine 1. ayetteki temanın devamı niteliğinde olacak bu karşılaştırma, hem bireysel sevgi ile ideolojik sadakat farkını, hem de iman – aidiyet çatışmasını netleştiriyor.


📌 1. “Mevedde” geçişlidir: Sevgi ama sınırları var

🔹 Rûm 21:

"Sizin için kendinizden eşler yaratması ve aranıza mevedde ve rahmet koyması da O'nun ayetlerindendir..."

🔍 Yani mevedde samimi, sadık sevgidir. Ama evlilik gibi meşrû ve adil bağlar içinde bir sevgi.


🔹 Şûrâ 23:

"De ki: Ben sizden, akrabalarla olan mevedde dışında bir ücret istemiyorum."

Burada mevedde, bağlılık ve minnet duygusu anlamına gelir ama yine sınırlı ve ilkeli bir çerçevede.

📌 Mevedde, Kur’an’da kontrolsüz duygusal yönelim değil, ilkesel bağlanmadır.


⚠️ MÜMTEHİNE 1’DE NE OLDU?

"...siz düşmanlarınıza mevedde sözcükleri gönderiyorsunuz, oysa onlar gelen gerçeği inkâr ettiler..."

📌 Buradaki mevedde, bir duygusal zaaf değil; iman karşıtı bir sistemle sadakat temelli bağ kurmak demek.


🛑 2. “Velî” – Tam bir sistem aidiyeti

Kur’an’da “velî”lik, neredeyse hiçbir zaman sadece sevgi ilişkisi değildir.

🔹 Ali İmran 28:

"Mü’minler, mü’minleri bırakıp da kâfirleri velî edinmesin..."

Neden?

Çünkü velî edinmek, himaye istemek, onların otoritesine girmek, onlarla özdeşleşmek demektir.


🔹 Nisa 89:

"Onlar, sizin de kendileri gibi inkâr etmenizi isterler ki eşit olun. O hâlde, Allah yolunda hicret edinceye kadar onlardan velî edinmeyin."

❗ Bu çok net: İdeolojik taraf seçmeden velâyet ilişkisi kurulamaz.
Duygusal ya da sosyal neden fark etmez.

HADİD SURESİ “demir gibi” 🎭




Hadîd Suresi’nden şaşırtıcı, derinlikli ve belki de şimdiye kadar fark etmemiş olabileceğin bazı noktaları değinelim. Bu sure, Kur’an’ın “demir gibi” merkezî ve yoğun mesajlarından biridir. İşte bazı çarpıcı yönleri:

🌍 Demir: İnsanlığın Hizmetine Sunulan Bilinçsel Bir Araç

“…Demiri indirdik, onda çetin bir sertlik ve insanlar için faydalar vardır…”
(وَأَنزَلْنَا ٱلْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌۭ شَدِيدٌۭ وَمَنَـٰفِعُ لِلنَّاسِ)
(Hadîd 57:25)

🔍 1. "Enzelna’l-hadîd" – Ne demek?

  • “Enzelnâ = Biz indirdik” fiili Kur’an’da genellikle nimetlerin, rahmetin ve vahyin bilinç alanına sunulması anlamında da kullanılır. Örneğin:

    • "Üzerinize elbise indirdik" (A’râf 26)

    • "Size sekînet indirdi" (Fetih 4)

    • "Kitabı indirdik" (Bakara 2)

Bu, fiziksel bir inişten çok, işlevsel bir ihsandır. Yani "demir" kelimesi burada insanların bilinçli kullanımına verilen bir imkân olarak sunuluyor.

🧠 2. Demir = Güç + Fayda

Kur’an burada iki yönlü bir vurgu yapar:

  • “Çetin bir sertlik (be’sun şedîd)”: Güç, direnç, savaş teknolojisi.

  • “Menâfi’ li’n-nâs”: İnsanlar için fayda – barınma, tarım, ulaşım, sanat, üretim.

Yani demir, sadece kuvvet değil, aynı zamanda medeniyet kurucu bir araçtır.

🔨 3. Demir: Medeniyetin temeli

Demir, insanlık tarihinde:

  • Tarımı başlatmıştır (saban, kazma)

  • Savunmayı mümkün kılmıştır (silah, zırh)

  • Uygarlığı şekillendirmiştir (alet, çivi, çark)

Dolayısıyla bu ayeti “demirin gökten düşmesi” değil, insan bilincine ve kullanımına sunulması olarak anlamak, Kur’an’ın maksadına daha çok yaklaşmak


🌍Sure, adeta bilinç sıçramaları içerir

Hadîd Suresi, fizikî âlem ile metafizik gerçekliği birbiriyle iç içe geçirir. Bak:

  • 1. ayet: “Göklerde ve yerde olanlar Allah’ı tesbih eder.”

  • 3. ayet: “O Evvel’dir, Âhir’dir, Zâhir’dir, Bâtın’dır. O, her şeyi bilendir.”

Bu ayet, zaman ve mekânı aşan bir bilinç haritası sunar. Zamanın başı ve sonu, görünür olan ve gizli olan tek bir varlıkta birleşiyor.

Bu ayet, sadece kozmik gerçekliği değil, insan iç dünyasını da kuşatır.


🌍 İçinde geçici dünyanın oyun olarak çizen ayet var

“Bilin ki dünya hayatı ancak bir oyun, bir oyalanma, bir süs, aranızda bir övünme vesilesi, mallarda ve evlatlarda bir çokluk yarışıdır.” (Hadîd 57:20)

Bu ayet tam anlamıyla bir psikolojik çözümleme.

Dünya hayatı şu beş aşamada tarif edilir:

  1. Lahv – oyun (çocukluk dönemi)

  2. Lehv – oyalanma (gençlik)

  3. Zînet – süs (bedene takıntı)

  4. Tefâhur – övünme (statü yarışı)

  5. Tekâsür – çoğaltma hırsı (mal-evlat biriktirme)

Bu neredeyse insan yaşam döngüsünün psikanalizi gibi. Freud ya da Jung’tan önce Kur’an söylüyor bunu.


🌍Nur ayeti burada gizli

“İman eden erkekler ve kadınlar, nurları önlerinde ve sağlarında koşar.” (Hadîd 57:12)

Bu ayet, Nur Suresi’ndeki “Allah göklerin ve yerin nurudur” ayetinin yankısı gibidir. Fakat burada nur, bir bilinç hâli olarak kişinin yanında yürür.

Kıyamet anı sahnesidir, ama aynı zamanda bir bilinç ışığıdır. Nur artık sadece ilâhî değil, kişiselleşmiş bir hâl alır.




UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

HAKKA SURESİ "gerçeğe dönüş" ⚖️



Hakkā Suresi şaşırtacak kadar sarsıcı, sarsacak kadar çıplak bir hakikat metnidir. Kıyametin adıdır, yalanın çöküşüdür, her şeyin “gerçeğe” döndüğü andır. 

🌪️ 1. Hakkā ne demek, gerçekten düşündün mü?

“Hakkā” kelimesi sadece "kıyamet" değil, “hakkın gerçekleşmesi”, yani hakikatin kaçınılmazca tecellisi demektir. Kökü ḥaqq (حق); “gerçek, sabit, değişmez hakikat”tir.

  • Yani bu bir felaket senaryosu değil; maske düşüşüdür.

  • Hakkā = Hakikatin ta kendisiyle yüzleşmek.

  • Soru soruyor ayet:

    "El-Hāqqatu mâ’l-ḥaqqah / Ve mâ edrâke mâ’l-ḥaqqah?"
    (Gerçekleşen hakikat! Hakikat nedir? Nereden bileceksin onun ne olduğunu?)

Ayet seni bilmediğini fark etmeye zorluyor. Bu bir "bilgi" değil, bir karşılaşmadır.


⚖️ 2. Amel defteri sağdan ve soldan değil — yakından ve uzaklıktan bahseder.

  • Sağdan verilen kişi der ki:

    "Hâumuqraû kitâbiyye!"
    (Alın okuyun defterimi!)

    Bu, sadece kurtuluş değil, bir görünürlük arzusudur. Kendini saklamayan bir bilinçtir.

  • Soldan verilene gelince:

    "Yâ leytenî lem ûte kitâbiyye!"
    (Keşke bana defterim verilmeseydi!)

    Yani sorun “ceza” değil, ifşadır.


🌊 3. Tufan, Semûd, Firavun… neden anlatılıyor sanıyorsun?

Hakkā Suresi geçmişten örnekler veriyor: Semûd, Âd, Firavun, Lût kavmi…
Amaç tarih değil.

  • Bunlar, hakikate kulak tıkayan zihin formlarıdır.

  • Hepsi bir hakikatle karşılaşma anında başarısız olmuş bilinçlerdir.

  • Yani Hakkā sadece bir "gelecek olayı" değil, şu anın testidir. Ne kadar yüzleşiyorsun?


🌀 4. “Bir tek çığlık” her şeyi bitiriyor (69:13)

"Fe izâ nufikha fî’s-sûri nefkhetun vâhidah"
(Sûra bir tek üfürülüşle üflenince…)

  • Bu ne demek biliyor musun?
    Bütün kurulu düzen, bütün o debdebeli yalanlar, bir anlık bilinç çöküşüyle yok olur.

    Tıpkı bir rüyanın, ani uyanışla yok olması gibi.


🔥 5. İnkârcının “düşüşü” fiziksel değil: psikolojik

"Fe lâ ḥamîme lehû ve lâ ṭaʿâmün illâ min ğis-lîn." (69:35-36)

  • “Onun ne bir dostu olur ne de yiyeceği, sadece irin gibi bir şey.”

  • Bu sahneler cehennemi anlatmıyor sadece — bu bir bilinç hâlidir.

  • Utanç, yalnızlık, kimliğin çöküşü...


🎯 6. Bu bir "gerçeklik testi"dir.

Sûre sonunda şu çok net ifade var:

"İnnehu le-qavlu resûlin kerîm." (69:40)
"Bu, şerefli bir elçinin sözüdür."

Ama ardından gelen uyarı sarsıcıdır:

"Ve lev teqavvele aleynâ ba‘ḍe’l-aqāvîl. Le-eḣaznâ minhû bi’l-yemîn…"
(Eğer bu elçi, bize bir söz uydursaydı, onu hemen yakalardık...)

Yani Kur’an bile “içeriğiyle yalan söylemeyecek kadar gerçek” bir şeydir.
Bu senin için ne kadar geçerli?


❗️ Şaşırtıcı Son Soru:

Sen hakikatle ne kadar temas hâlindesin?
Kur’an’ın bu sûresi “öte dünya”yı anlatmıyor sadece —
Sana şu anki sahte benliklerini, maskelerini, kendi içindeki “küçük kıyametleri” gösteriyor.


UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

MEARİÇ SURESİ "bilinç yükselişi" 🌩️












UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

ZARİYAT SURESİ “toz toz savuranlar” 🧬



Zâriyât Suresi hem dilsel estetiği hem de derin manalarıyla gerçekten sarsıcıdır.


🌪 1. İsmiyle Başlayan Şok: "Zâriyât" Ne Demek?

Surenin adı "ez-Zâriyât", “toz toz savuranlar” anlamına gelir. İlk ayet:

وَالذَّارِيَاتِ ذَرْوًا
"Toz toz savuranlara andolsun." (Zâriyât 51:1)

Sanki bir kozmik süpürge çalışıyor: zerrecikler, anlamlar, yıldızlar, fikirler savruluyor. Kur'an bu ayette tozları savuran rüzgâra değil, bizzat "tozları savuranlara" yemin ediyor. Bu kim olabilir?

Burada "zâriyât", vahiy taşıyan melekler, ilim yayan peygamberler, hatta hakikati yayan âlimlerdir. Yani toz savurur gibi hakikati evrene yayanlar! Bu, zihni sarsan bir mecazdır.


🧬 2. 47. Ayette Rızkın Genişlemesi :

وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْيدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ
"Göğü kudretimizle biz bina ettik ve şüphesiz biz onu genişleticiyiz." (Zâriyât 51:47)

Bu ayet çok dikkat çekici çünkü Arapça "لَمُوسِعُونَ" (le-mûsi‘ûn) kelimesi "genişletenleriz" anlamına gelir. Ayet rızkın genişletenin Allah olduğu vurgusunu vermektedir.


وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ

Rızkınız ve size vaat edilen şeyler göktedir. Zâriyât 51:22


🏚️ 3. Lût Kavmi: Tersine Bir Felaket Anlatımı

فَأَخْرَجْنَا مَن كَانَ فِيهَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ... فَمَا وَجَدْنَا فِيهَا غَيْرَ بَيْتٍ مِّنَ الْمُسْلِمِينَ
"İçlerinden iman edenleri çıkardık... Orada sadece bir ev halkını Müslüman bulduk." (Zâriyât 51:35–36)

Bu ayetler, helâk anlatımında klasik felaket dili yerine ayıklama dili kullanır:
Tanrı yok etmeye değil, ayırmaya odaklanır.

Surenin bakış açısı "kıyamet" değil, temizliktir. Sadece az da olsa doğru olanları kurtarmak için "karanlık içinden" seçip çıkarmak. Bu, merhamet ve adaletin çarpıcı dengesiyle yüklüdür.


🍽️ 4. Misafirler ve Sarsıcı Sessizlik:

فَرَاغَ إِلَىٰ أَهْلِهِ فَجَاءَ بِعِجْلٍ سَمِينٍ
"Derken ailesine yöneldi ve semiz bir buzağı getirdi." (Zâriyât 51:26)

فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ قَالَ أَلَا تَأْكُلُونَ
"Onu (misafirlere) yaklaştırdı, 'Yemeyecek misiniz?' dedi." (Zâriyât 51:27)

İbrahim peygamberin misafirlerine yemek getirmesi ve onların hiç konuşmadan, sessizce oturması ürkütücü bir andır.

O dönemde misafir yemezse, düşman sayılır! Bu yüzden İbrahim korkuyor (51:28). Ardından gelen "Biz sana bir çocuk müjdeliyoruz" sahnesi, gerginliği bambaşka bir sürprize dönüştürür. Korku, müjdeyle çözülür.


5. Muhteşem Özet: 51:56

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
"Ben cinleri ve insanları yalnızca bana ibadet etsinler diye yarattım."

Buradaki "li-ya‘budûn", sadece "kulluk" değil; aynı zamanda "tanımak, yönelmek, bilinçli olarak bağ kurmak" anlamlarını taşır.

Yaratılışın nedeni sadakatle bilinç kurmak, yani sadece ritüel değil, bilinçli yöneliştir. Kur’an'ın yaratılışla ilgili en sade ama en sarsıcı tanımı budur.


UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

MÜCADELE SURESİ "Bir kadının sesi gökleri yarıyor" ♟️



 UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

RAHMAN SURESİ "Bir yankı mı, bir sorgu mu?"



 UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

Rahmân Suresi hem edebî derinliğiyle hem de metafizik çağrışımlarıyla gerçekten büyüleyici bir suredir. Dikkat çekici bir kaç hususu irdeleyelim.


🌌 1. “Fe-bi-eyyi âlâ’i rabbikumâ tukezzibân?” – Bir yankı mı, bir sorgu mu?

Bu ayet tam 31 kez tekrar edilir. Bu tekrarın müzikal etkisi olduğu kadar bilinçaltına nüfuz eden bir sorgu, bir çekiçleme, bir hatırlatma işlevi vardır. Ama asıl şaşırtıcı olan şu olabilir:

🔍 Bu ayet hep çoğul zamirle sorulur:

"Rabbinizin hangi nimetini yalanlarsınız?"

Ancak sûre boyunca muhatap bilinen ve bilinmeyen her canlı olabilir.
Bu durumda, bir "ortak bilinç" sorgulanır: “Siz ikiniz, birlikte… neden inkâr ediyorsunuz?”

Bu, Kur’an’da bilinen bilinmeyen, maddi manevi, dışsal ve içsel her şey aynı potada buluştuğu ender anlardandır. İnsanın kibriyle, nefis vesvesesi aynı potada sorumlu tutulur.


🌊 2. “Mîzân” – Kozmik adalet terazisi

  1. ayet:

“Ve semâe refa’ehâ ve vada’a-l-mîzân.”
“Göğü yükseltti ve mîzân’ı koydu.”

Buradaki “mîzân” kelimesi sadece adalet terazisi değil, aynı zamanda evrenin fiziksel dengesi, bilinçteki içsel denge, hatta estetik ölçü anlamlarına da gelir.

Bu, bize şunu fısıldar:

"Adalet sadece mahkeme işi değil, kozmosun temelidir."


🪞 3. İki cennet – Yansıyan bir evren mi?

Sûrenin sonlarında iki kez cennet anlatılır:

  • İlk grup: “Zevâteâ efnân” – bol dallı, yüksek ağaçlı (ayet 48 sonrası)

  • İkinci grup: “Muddhâmatân” – koyu yeşil (ayet 62 sonrası)

"Bir dış cennet, yani mükâfat âlemi,
ve bir iç cennet, yani arınmış bilinç hâli."

İkincisi, birincinin yansımasıdır. Dıştaki cennet, içteki cennetin görünümüdür.


🔥 4. Ateş bile bilinçli bir varlık gibi!

Ayette cehennem ehline dair şöyle denir (55:35):

“Üzerinize dumanlı ateş ve erimiş bakır gönderilir, kurtuluş bulamazsınız.”
“Yurselu aleykumâ shuvâzun min nâr…”

Ama dikkat: Bu ateş “şuvâz” olarak tanımlanır; bu, alev değil, kıvılcım saçan bilinçli bir öfke gibidir.

Yani cehennem bile aktif, tepki veren, duyguya sahip bir şey gibidir.


🧬 5. İnsan yaratımı anlatılırken “fahfahalı çamur” ne demek?

Sûrede insanoğlu için şöyle der (55:14):

“Halekal insane min salsâlin kel fekhâr”
“İnsanı kupkuru, fırınlanmış gibi ses çıkaran çamurdan yarattı.”

Bu ifade, aslında şişirilmiş, kabartılmış, boş ama gürültücü bir varlığa işaret eder.
Bu, insana yöneltilen ince ama yıkıcı bir eleştiridir:

“Ses çıkarıyorsun ama içi boşsun.”

Yani bu sadece yaratılış değil, ontolojik bir teşhis.

9 Haziran 2025 Pazartesi

Kur’an’ı Hafife Alanlara Soru: Bu Hadisten Mi Yüz Çeviriyorsunuz?☄️


UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

MÜNAFIK "kuru kütük" ? ⚔️

UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

Beşer Olmak: Vahyin Aynasında Çıplak İnsan

UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

SADAKA : Alanı Değil, Veren’i Kurtarır

UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

8 Haziran 2025 Pazar

Parmak Ucu ve Savaş Melekeleri

UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

Allahı gereği gibi takdir etmek ?

UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

CASİYE SURESİ "Toplumların Çöküşü" 🏛






UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

7 Haziran 2025 Cumartesi

Yaftacılık: Günümüz Din Çevrelerindeki Enfekte Zihin Hastalığı

UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

Ahseni Takvîm: Ahlaki Kıvam Ne Demektir?

Ahlakî kıvam (yani “ahseni takvîm”) fikri, Tin Suresi'nin merkezinde duran ve insanın hem bireysel hem toplumsal sorumluluğunu belirleyen temel bir kavramdır. Bu kavramı Kur’ânî bağlamda açmak, insanın ne olduğu kadar ne olabileceğini de anlamamızı sağlar. Öncesinde yemin edilen olgulara bakalım.


UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

Sarsılmakla Başlar: Zilzal’de Hakikatin Depremi"

 UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

ALAK SURESİ "Bilgi Tekeline karşı OKU !"




UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

6 Haziran 2025 Cuma

NAS VE FELAK SURELERİ "Günümüz Tehlikeleri"



UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz
---


Nas ve Felak Surelerini Günümüz Tehlikeleri Bağlamında Yorumlamak: Psikolojik, Sosyal ve Zihinsel Korunma Sureleri

Kur’an’ın “Koruyucu” İki Suresi

Kur’an’ın son iki suresi olan el-Felak ve en-Nâs, geleneksel olarak “muavvizeteyn” yani “sığınılacak iki sure” olarak anılmıştır. Her ikisi de şu yapı üzerinde temellenir:

Kul e‘ûzü: “Sığınırım...”

Bir sığınılacak varlık tanıtılır (Rab, Melik, İlâh).

Sığınılacak tehlike tanımlanır (gizli kötülükler, vesvese, haset, karanlık, büyü vb.)


Bu yapı, bu iki surenin aslında bir korunma psikolojisi, bir bilinç kalkanı inşa ettiğini gösterir.


---

1. Felak Suresi: Dışsal Tehlikelere Karşı Bilinç Kalkanı

 “De ki: Sığınırım sabahın Rabbine...”
(Felak 113:1)


Günümüz Bağlamında Felak Suresindeki Tehlikeler:

1. Gece karanlığının şerrinden (113:3):

Semboliktir. Bilinmezlik, korku, suç, bilgi karanlığı, karanlık propagandalar.

Modern çağda bu, medya manipülasyonu, bilgi kirliliği, gizli ajandalar, dijital şiddet gibi "karanlık" kaynaklarla ilişkilendirilebilir.

2. Düğümlere üfleyenlerin şerrinden (113:4):

Gelenekte büyücüler olarak anlaşılsa da bu ifade mecaz olabilir.

Düğüm: bağ, ilişki, toplum.

Üflemek: bozmak, karıştırmak, zehirlemek.

Modern yorumu: ilişki zehirleyiciler, fitne üreten yapılar, ideolojik manipülasyon, psikolojik yönlendirme (algı operasyonları).

3. Hasetçinin şerrinden (113:5):

Haset: birinin iyiliğini istememek, yok olsun istemek.

Sosyal medyada artan kıskançlık, linç kültürü, kıyaslama baskısı, nefret söylemleri, modern çağın "haset şerri"dir.


Felak Suresi Ne Öneriyor?

“Sabahın Rabbine sığın” — aydınlık, bilgi, açıklık, şeffaflık, umut vurgusu.
Mesaj: Karanlığı sabahın Rabbiyle yen. Bilinçli kal. Uyanık ol.

---

2. en-Nâs Suresi: İçsel Tehlikelere Karşı Zihinsel Temizlik

 “De ki: İnsanların Rabbine, Melikine, İlâhına sığınırım.”
(Nâs 114:1–3)


Üçlü Tanıtım: Rab – Melik – İlâh

Rab: Eğiten, geliştiren.

Melik: Otorite sahibi, hükmeden.

İlâh: Kendisine boyun eğilen, sevilen.


Bu üç isim, insanın ruhsal yapısına yönelik bir otorite inşasıdır. Çünkü sure, insanın içine fısıldayan bir varlıktan bahseder:

Asıl Tehlike: “Vesvese”

 “Sinsice vesvese verenin şerrinden sığınırım.” (114:4)


Vesvese: Kararsızlık, iç çatışma, zihinsel bulanıklık, ruhsal çürüme.

Sinsilik: Gizli, görünmeyen etkiler — medya, ideoloji, alışkanlıklar, algoritmalar, reklamlar, hatta bazı eğitim sistemleri bile bu şekilde işler.

Göğüslere fısıldar: Kalbi hedef alır, yani kimliğe, niyete, motivasyona saldırır.


 “İster cinlerden olsun, ister insanlardan” (114:6)


Kötülük sadece “gaybî” varlıklardan değil, insanlardan da gelebilir.


Nâs Suresi Ne Öneriyor?

İnsan kendi iç sesine, benliğine, zihnine hâkim olmalı.

Sığınılması gereken en yüksek otorite Rab, Melik, İlâh olan Allah’tır — yani dışsal liderlere, ideolojilere, popüler kültüre değil.

Kendi benliğinin ve zihninin otoritesini yalnızca Allah’a vermelisin.

---

3. GÜNÜMÜZDE FELAK VE NÂS NEYİ TEMSİL EDER?

Sure Tehdit Tipi Güncel Yorum Sığınma Stratejisi

Felak Dışsal kötülükler Medya manipülasyonu, haset, karanlık propagandalar Bilgi, uyanıklık, şeffaflık
Nâs İçsel kötülükler Zihinsel kirlilik, içsel çöküş, ideolojik vesvese Tevhidî otorite bilinci, ruhsal temizlik


---

SONUÇ: İki Sure, İki Kalkan – Modern İnsan İçin Zihinsel ve Sosyal Koruma

Felak ve Nâs sureleri, sadece büyüden, nazardan değil; modern çağın görünmez baskılarından, içsel çöküntülerinden, toplumsal yozlaşmalardan korunma duasıdır. Bu sureler, “dua” olmanın ötesinde, zihinsel arınma ve bilinç inşası rehberi olarak okunmalıdır.

İHLAS SURESİ "Samed Kavramı Kur’an’da Ne Anlatır?"




UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz

“Elem Tera” ve “Eraeytellezî” İfadelerinin Anlamsal ve Bağlamsal Farkları

UYARI / HATIRLATMA


Bu metinlerde yer alan görüş, yorum ve çıkarımlar, beşerî çabanın bir ürünüdür.

Lütfen her ifadeyi Kur’an’ın bütünüyle değerlendirin; ayetlerin rehberliğinde tartın, ölçün ve doğrulayın. 

Hakikatin tek ölçüsü Allah’ın kitabıdır. Yanlış varsa bize, doğru varsa Allah’a aittir.

Diğer kategorize edilmiş yazılarımıza aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz